Paikallisuutiset
Uuden Fäbodantien linjaus päätetty – samalla Pietarsaaressa hahmotellaan laajaa, uutta asuinaluetta Torsvikeniin
Uusi tie Fäbodaan on nyt lähempänä toteutumistaan kuin koskaan aiemmin. Tämän lisäksi Pietarsaaren kartalle ollaan hahmottelemassa kokonaan uutta asuinaluetta Torsvikenin raviradan eteläpuolelle. Uusi väylä toimisi suoraan syöttökatuna alueelle.
Alueen laajuus mahdollistaisi vähintäänkin kymmeniä uusia tontteja Torsvikeniin.
Pietarsaaren tekninen lautakunta teki keskiviikkona periaatepäätöksen tien linjauksesta. Uusi tie vedetään Oinaansaaressa olevan Länsiväylän liikenneympyrästä Otsolahden pohjoispuolitse Fäbodantielle, jossa liittymä tulee jonkin matkaa raviradan eteläpuolelle.
Itse rakentamiseen on vielä matkaa, mutta suunnittelu lähtee käyntiin saman tien.
– Tulossa on aika pitkä ja työläs prosessi, mutta jos kaikki sujuu hyvin, voimme esittää tielle määrärahaa ensi vuoden talousarvioon jo syksyllä, teknisen lautakunnan puheenjohtajaChrister Tonberg sanoo.
Pietarsaaren kaupungin taloussuunnitelmassa on varaus noin kahden kilometrin mittaisen tieosuuden rakentamiseksi vuosina 2021–22, mutta konkreettisia suunnitelmia ei ole toistaiseksi ollut.
Fäbodantiestä ja sen linjauksesta on keskusteltu Pietarsaaressa vuosikymmeniä. Ensisijainen tavoite on ollut siirtää ajoittain hyvin vilkas Fäbodan liikenne pois Vestersundinkylän ahtaalta asuinalueelta.
Hankkeelle on viime aikoina kertynyt lisää toteuttamispaineita. Muun muassa Vallanin turkistarha-alueen raskas liikenne on lisääntynyt.
Pietarsaaren Vesi on ryhtymässä rakentamaan uutta johtoverkkoa samalle alueelle, jolle Fäbodantietä on suunniteltu linjattavaksi.
– Yleensä tulee halvemmaksi rakentaa yhdessä, kaupungininsinööriHarri Kotimäki perustelee tiehankkeen aktivoitumista.
Samalla on ilmaantunut realistinen mahdollisuus perustaa uusi asuinalue, joka sijoittuisi molemmin puolin uutta väylää raviradan kupeeseen.
– Tuolloin siellä olisi kunnallistekniikka jo valmiina, joten tonttien rakentaminen alueelle olisi pikkujuttu, Tonberg huomauttaa.
Paljonko taloja sinne mahtuisi, eivät Tonberg ja Kotimäki uskalla toistaiseksi arvioida.
Tonttialue vastaisi pinta-alaltaan lähes kivenheiton päässä olevaa Otsolahtea, joten hankkeen ottaessa tulta voidaan puhua vähintäänkin kymmenistä uusista rakennuspaikoista.
Suurin osa uuden Fäbodan väylän linjauksen alla olevista maista on kaupungin omistuksessa.
Alueella on muutamia yksityisiä maanomistajia, jotka alustavissa keskusteluissa ovat Christer Tonbergin mukaan suhtautuneet hankkeeseen myönteisesti.
Sikäli kun tieyhteys rakennetaan, se tulee saamaan kylkeensä kevyen liikenteen väylän sekä valaistuksen.
Länsiväylän liikenneympyrän läheisyydessä on muinaismuistoihin lukeutuva, suojeltu kivimuuri.
Liittymä ja väylä on kuitenkin Tonbergin ja Kotimäen mukaan mahdollista rakentaa niin, että muuri säästyy.