Paikallisuutiset

Satamat yhteistyöhön merituulivoiman edistämiseksi

Vireillä olevat hankkeet liian suuria yksittäiselle satamalle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pohjanmaan maakunnassa sijaitsee ainakin viisi satamaa, joilla voisi sijaintinsa puolesta olla merkittävä rooli merituulivoiman rakentamisen logistiikassa: Pietarsaaren satama, Kanäsin satama Uudessakaarlepyyssä, Vaasan satama, Kaskisten satama ja Karhusaaren satama Kristiinankaupungissa.

Merituulivoimapuistot ovat logistiikaltaan massiivisia rakennushankkeita, jotka vaativat paljon kohdealueen infrastruktuurilta, erityisesti satamilta.

– Mikään satama ei tällä hetkellä yksinään pysty käsittelemään näitä isoja hankkeita, toteaa Kaskisten sataman toimitusjohtaja Patrik Hellman Pohjanmaan liiton tiedotteessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Siksi tutkimme muiden Pohjanmaan satamien kanssa yhteistyömahdollisuuksia ja strategisia vaihtoehtoja palvellaksemme asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla tulevaisuudessa.

Pohjanmaan liitto onkin yhdessä alueen satamien kanssa käynnistänyt ”Merituulivoima ja satamat Pohjanmaalla” -hankkeen, jonka tarkoituksena on selvittää, miten alueen satamat yhteistyössä Ruotsin itärannikon satamien kanssa pystyvät parhaiten vastaamaan merituulivoiman rakentajien ja energiayhtiöiden kysyntään.

Hankkeen pohjalta laaditaan Pohjanmaan alueen satamien yhteinen strategia merituulivoiman rakentamisen edistämiseksi. Hankkeen toteuttajaksi on valittu Ramboll.

Pietarsaaren satamaa käytetään nyt muun muassa maatuulivoimaloiden komponenttien kuljetuksiin. Merituulivoiman rakentamisajan palveluihin sataman kapasiteetti ei yksinään riitä. Kuva: Pentti Höri

Kolmiosaisessa hankkeessa kartoitetaan ensin satamien tilannekuvaa ja vertaillaan niitä muihin Pohjanlahden ja Itämeren satamiin, merituulivoiman arvoketju ja toteuttamisen tarpeet huomioon ottaen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Toisessa vaiheessa selvitetään satamien ominaisuuksien perusteella yhteistyötä ja työnjakoa. Räätälöityjä rooleja voi löytyä tuulivoiman kehittämisen, rakentamisen, operoinnin ja huollon sekä käytöstä poiston vaiheissa.

Tämän nosti esille toukokuisessa PS:n haastattelussa myös Pietarsaaren Sataman toimitusjohtaja Juha Hakala.

– Merituulivoiman rakentaminen on teknisesti hirvittävän iso projekti ja vaatii kymmeniä hehtaareja pinta-alaa satamassa. Pietarsaaren satamalla ei ole riittävästi vapaita alueita, mistä syystä emme ole kiinnostuneita rakentamisvaiheesta.

– Sen sijaan olemme kiinnostuneita kymmeniä vuosia kestävästä käyttö-, ylläpito- ja huoltotoiminnasta, Hakala sanoi haastattelussa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Selvityshankkeen kolmannessa osassa tutkitaan merituulivoiman tuomat kehittämismahdollisuudet satamille ja selvitetään vihreille investoinneille, esimerkiksi vetytaloudelle tai e-polttoaineille, soveltuvia teollisuusalueita.

Pohjanmaalla – Kristiinankaupungin Kaskisten ja Vaasan alueella sekä pohjoisempana Raahessa – on käynnissä useita miljardiluokan hankkeita, jotka tarvitsevat vihreää energiaa.

– Uusiutuva energiatuotanto Pohjanmaalla mahdollistaa lisäinvestointeja, päästötöntä uusteollistumista, ja ennen kaikkea kasvua rannikollamme ilmaston ehdoilla, sanoo maakuntajohtaja Mats Brandt Pohjanmaan liitosta.

– Investoimalla satamiimme ja strategiseen yhteistyöhön voimme varmistaa, että tulevista suurinvestoinneista jää jälkeä alueen jalostusarvoon ja työllisyyteen.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä