Paikallisuutiset

Rengasruljanssi on käynnissä: yhä useampi vaihdattaa renkaansa ammattilaisella

Rengasliike Euromasterilla oli vielä maanantaina puolen päivän aikaan hiljaista, mutta paikan työntekijät tietävät, että se on vain tyyntä myrskyn edellä.

– Kohta se alkaa. Keväällä renkaiden vaihto on sujuvampaa kuin syksyllä, koska ensilumi tuppaa aina yllättämään autoilijat. Vaihdamme pääasiassa renkaita ajanvarauksella, mutta joskus myös ilmankin, mikäli aikataulut sen sallivat, kertoo yli 10 vuotta alalla työskennellytHenrik Bjolin Euromasterilta.

Bjolin jatkaa, että autoilijat vaihdattavat renkaansa yhä enemmän alan liikkeessä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ja renkaiden vaihdattajat ovat yhä nuoremmasta päästä. Myös rengashotelli on suosittu palvelu, eli renkaat voi jättää meille talvi- ja kesäsäilöön.

”Renkaiden vaihdattajat ovat yhä nuoremmasta päästä.” Henrik Bjolin Euromaster

Asentajat myös seuraavat alle vaihdettavien renkaiden kuntoa ja tarvittaessa huomauttavat siitä asiakkaalle.

– Asiakkaiden asenne vaihtelee. Jotkut ovat valmiita ostamaan uudet renkaat, vaikka vanhoissa on vielä kulutuspintaa. Toiset taas valitsevat ajaa vanhoilla renkailla vielä yhden kauden. Aivan sileitä renkaitakin tulee vastaan, Bjolin kertoo.

Marko Parkkinen vaihdatti oman auton kesärenkaat alle jo aikaisemmin. Nyt oli tuttavan auton vuoro.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Taitaa olla viitisen vuotta sitten, kun viimeksi vaihdoin renkaat itse. On sitä iän myötä tullut sen verran mukavuudenhaluiseksi. Etenkin alumiinivanteet on saatava tarkasti kohdilleen ja kiristettävä oikealla tavalla, mies miettii.

Parkkinen tarkastaa aina renkaiden kunnon ennen vaihtamista. Renkaiden kohdalla hän käyttää ns. kahden euron kolikkotestiä. Jos kolikossa olevan vajaan neljän millimetrin levyinen, hopeoitu rengas nousee rengasurasta yhtään kuvion yläpuolelle, on syytä harkita renkaiden uusimista.

– Itse en aja vuositasolla kovinkaan paljon, vain tarpeellisia ajoja. Itselläni oli nyt nastat alla, vaikka olen ajanut kitkarenkaillakin. Molemmat ovat ihan toimivia.

Onnettomuustutkinnassa tulee hälyttävän usein vastaan vanhoja kovettuneita talvirenkaita, joissa on nastoja jäljellä vain näennäisesti. Autorengasliitto suosittelee, että vanhoja renkaita kierrätettäisiin, jotta niiden kulutus saataisiin tasaisemmaksi. Mikäli toinen rengaspari on kuluneempi kuin toinen, kannattaa parempi rengaspari sijoittaa taka-akselille.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Uudessa tieliikennelaissa talvirengaspakko muuttuu keliperustaiseksi vuonna 2020. Tämä tarkoittaa, että talvirenkaita on käytettävä marras-maaliskuussa, mikäli sää tai keli sitä edellyttää. Siihen asti talvirenkaita on käytettävä vanhan käytännön mukaan kelistä riippumatta joulu- helmikuun ajan.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä