Paikallisuutiset

Rautakaupassa nähdään suomalaisten unelmat korona-aikaankin – yksi tapetoi olohuoneen, toinen nikkaroi koko perheen terassin ja kolmas aloittaa ison remontin

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kun Pietarsaaren Hartmanin myymäläpäälliköltäJori Ekmanilta kysyy, miten koronakriisi on vaikuttanut viime viikkojen myyntiin saa äkkiseltään tylsän vastauksen.

– Viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ei oikeastaan mitenkään, ihan linjassa mennään.

Ekman varmistaa vielä asian tietokannoistaan ja totta se on. Kansantaloudessa on käynnissä on prosesseja, joiden pelätään karmeudessaan haastavan jopa 1990-luvun alun laman, mutta rautakaupan ovi käy kuten ennenkin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kevät on alalla sesonkiaikaa, joten takaiskut tässä vaiheessa vuotta kirpaisisivat pahasti.

”Ostaa voi millä kielellä vain, mutta myydä voi ainoastaan asiakkaan kielellä.” Pietarsaaren Hartmanin myymäläpäällikkö Jori Ekman

– En ole vielä huolestunut. Jos epidemia ei Pohjanmaalla räjähdä käsistä, niin en usko meillä olevan suurta hätää.

Miksi suomalaiset yhä jatkavat kuluttamista rautakauppatuotteisiin, vaikka monilla muilla aloilla kauppa tökkii ihmisten pelätessä huonoja aikoja? Pietarsaaren keskustan kivijalkakauppiaat kertovat jopa 80-90 prosentin romahduksesta.

Ekman pohtii, että monilla on nyt enemmän aikaa, vaikka kotoa käsin tehdäänkin palkkatöitä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Esimerkiksi lasten kuskaaminen harrastuksiin on nyt vanhemmilta pois, kun niitä harrastuksia ei järjestetä. Tämän huomaa hyvin omallakin kohdalla.

Lisäksi paikallaan olo ja yleinen fyysinen toimettomuus saattavat pistää uinuneen remppakärpäsen pörräämään. Silloin lähdetään rautakauppaan enemmän tai vähemmän huolellisesti valmistautuneena.

– Täällä neuvotaan hyvin paljon, Ekman sanoo.

Myyjät kuuntelevat Ekmanin mukaan tarkalla korvalla, mitä asiakas on ostoksistaan päätellen on tekemässä ja voivat esittää tarkentavia kysymyksiä. Mikäli esimerkiksi näyttää, että suunnitteilla on autotallin lattian korjausvalu väärillä aineksilla niin myyjä saattaa vinkata, miten olisi parempi toimia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Saamme asiakaspalvelustamme sekä ruusuja että risuja. Meillä asiakkaat nimenomaan haluavat ja vaativat palvelua.

Ekman korostaa, että Hartmanin myyjät ovat kaikki omien alojensa ammattilaisia. Lisäksi kaksikielisyyden vaatimus on ehdoton ja muut kielet suomen ja ruotsin lisäksi merkittävä bonus.

– Ostaa voi millä kielellä vain, mutta myydä voi ainoastaan asiakkaan kielellä.

Myyjän ja asiakkaan kohtaaminen voi rautakaupassa muodostua hyvinkin hienovaraiseksi ja tunneviritteiseksi tilanteeksi. Ekman pohtii, että kyse voi olla asiakkaan toiveista, haaveista ja unelmista.

Isossa remontissa on perheellä paljon kiinni, eikä vain taloudellisesti. Toisaalta pelkkä olohuoneen tapetointi saattaa piristää koko kodin tunnelman. Kesäpaikan kauan suunniteltu uusi terassi voi muuttaa tuvan huvilaksi.

Terassit ovat olleet kova juttu jo pitkään nimenomaan niin, että uusien terassien koko on alati kasvanut.

– Terassit saattavat olla jo kaksi kertaa suurempia kuin rakennus, mikä on ihan luonnollista. Mökillä ollessa halutaan panostaa ulkona oloon.

Toisena mökkeilytrendinä Ekman mainitsee saunoihin satsaamisen. Uudempien vapaa-ajanasuntojen varustelutaso ylipäätään paranee entisestään.

Oli kyse isommasta tai pienemmästä ostoksesta kotiin tai mökille ei eräs rautakauppa-alan perinne näytä hiipuvan. Maksuvaiheessa nimittäin asiakas mielellään neuvottelee hinnasta.

– Kyllä yhä tingitään, se on melkein enemmän sääntö kuin poikkeus, hymyilee Ekman.

Häntä ei vanha tapa tunnu lainkaan haittaavan. Onnistuneessa tinkimistilanteessa jää syntyvän kaupan molemmille osapuolille leppoisa mieli.

– Asiakkaasta tuntuu hyvältä, kun saa vähän tiputettua hinnasta. Me emme ole apteekki.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä