Paikallisuutiset

Pysäköinti tiiviimmän keskustarakentamisen haaste

Pietarsaaren kaavoitusosasto purkaa suunnitteluruuhkaa ja piirtää uusia teollisuustontteja.

K-Market Marketorin yläkertaan saattaa tulla lisäkerroksia, jotka on tarkoitettu asuinkäyttöön. Kuva: Pentti Höri

Keskustassa sijaitsevan Marketorin yläpuolelle voidaan tulevaisuudessa rakentaa yksi tai kaksi asuinkerrosta. Korttelin asemakaavaa aletaan piirtää uuteen uskoon niin, että tämä mahdollistuu. Nykyisin marketin tontti on varattu ainoastaan liikerakentamiselle.

Pietarsaaren keskustassa on useita asuntorakentamisen hankkeita eri vaiheissaan. Seppälän tontilla työt ovat täydessä käynnissä. Kiinteistöyhtiö Ebban Kauppiaankadun vuokrataloille haetaan rakennuslupaa. Niin sanotun Mattssonin tontin kaava on valituksen alla ja ratkottavana Vaasan hallinto-oikeudessa.

Myös Sokos-kortteliin kaavaillaan lisäkerroksia asunnoille. Avainsana on keskustan tiivistäminen eli rakentaminen sinne, missä se on vielä mahdollista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Pysäköinti on keskustaprojektien suurin haaste, asemakaava-arkkitehti Sören Öhberg sanoo.

Kaavoitusosaston pöydillä on huojuva nippu työn alla olevaa suunnittelua, jota koetetaan tehostaa ja vauhdittaa. Toimistoarkkitehdin sijaiseksi on vuodeksi palkattu vanha tuttu Ilmari Heinonen, joka kokemuksellaan ja paikallistuntemuksellaan käy raakaan työhön käsiksi.

Kaupungista on osoitettavissa useita paikkoja pysäköintilaitoksille. Nykyisen linja-autoaseman kupeeseen voidaan rakentaa nelikerroksinen parkkitalo. Torin itäpuolisko on tunnetusti vielä kaivamatta, ja mikäli Maria Malmin tontti joskus saadaan rakenteille, pitää Heinonen itsestään selvänä, että sen alle myös tullaan pysäköimään.

– Ihmiset löytävät kaupunkiin tullessaan parkkipaikan siitä yksinkertaisesta syystä, että heillä on ollut valtavan hyvä tuuri rakentamattomien tonttien kanssa. Kun Campus rakennettiin, virastotalo oli revitty ja sieltä löytyikin lisää autopaikkoja, Heinonen heittää esimerkin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Marketorin lisärakentamisen pelastaa se, että talon kellarissa ja kadunvarressa on riittävä määrä parkkiruutuja. Seppälän tontilla autopaikkojen lukumäärässä ollaan oltu “liberaaleja”, ja Ebban taloissa autoja tulee asukkaiden yhteiskäyttöön.

Pietarsaaressa autoilija löytää pysäköintipaikan siitä syystä, että keskustassa on rakentamattomia tontteja. Asia muuttuu, kun nämä täyttyvät, sanovat kaava-arkkitehdit Ilmari Heinonen ja Sören Öhberg. Kuva: Pentti Höri

Uutta liike- ja teollisuusmaata aletaan suunnitella Uusitien alueelle, Sundin puutarhan läheisyyteen.

– Se on oikeastaan ainoa alue Pietarsaaressa, jonne vielä voidaan teollisuutta rakentaa. Alue on lähes yhtä suuri kuin Vaunusepäntien alue, Ilmari Heinonen sanoo.

Fäbodan ja Pikkuhiekan alueen asemakaavatyö laitetaan niin ikään käyntiin tuota pikaa. Valmista suunnittelijat eivät heti odota. He näkisivät mielellään laajapohjaisen ohjausryhmän perustamisen olevan tarpeen, koska alueeseen liittyy kosolti näkökulmia ja tunteita.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Isoimpia kysymyksiä lienee, sijoitetaanko Fäbodaan turismia palvelevaa toimintaa ja jos, niin missä mittakaavassa.

Uuden Rantatien kaavasta on valitettu. Kaava-arkkitehdit myöntävät, että kokoojakaduksi suunniteltu tie lisää alueen liikennettä, mutta asialla on kääntöpuolensa.

– Skutnäsin asutukselle ratkaisu on parempi. Skutnäsinkatu toimii nyt ainoana kokoojakatuna, ja se on täynnä omakotiasutusta. Riski on merkittävä, jos liikenne siellä vielä lisääntyy.

Eri alueiden asukkaiden edut ovat vastakkain. Heinosen mukaan hallinto-oikeuden on ratkaistava, ovatko edut toisaalla niin merkittävät, että ne ylittävät toisaalle koituvan mahdollisen haitan.

Pietarsaaren kaupungin yleiskaavaehdotuksen nähtävilläoloaika on päättynyt. Palautetta, kommentteja ja lausuntoja on esitetty kymmenittäin.

Sören Öhbergin mukaan kaavoitustyöryhmä mukaan lukien yleiskaavaa työstänyt konsultti ovat vasta aloittamassa palautteen läpikäynnin.

Eniten ovat reagoineet maanomistajat läntisissä kaupunginosissa ja Varvetin - Ison Hietasaaren alueen vakituiset ja vapaa-ajanasukkaat. Hultintien linjaus on niin ikään herättänyt keskustelua.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä