Paikallisuutiset

Pietarsaaren toriparkin laajentaminen elää sitkeää elämäänsä – Hallituksen puheenjohtaja Heikki Seppälä: "Uusi sisäänkäynti ratkaisee ongelmat"

Pietarsaaren toriparkin käyttöaste ei ole vieläkään täyttänyt sille asetettuja tavoitteita.
Pietarsaaren toriparkin käyttöaste ei ole vieläkään täyttänyt sille asetettuja tavoitteita. Kuva: Pentti Höri

PIETARSAARI

Pietarsaaren Toriparkki Ludvigin kakkosvaiheen rakentaminen oli esillä toriparkkiyhtiön hallituksen kokouksessa.

Asiasta uutisoi ensimmäisenäYle Svenska.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Yhtiön hallituksen puheenjohtajaHeikki Seppälä korostaa, ettei kokousta järjestetty pelkästään toriparkin laajennuksen takia.

Kyseessä oli tavallinen hallituksen kokous, jossa toriparkin laajennus oli yhtenä kohtana asialistalla.

– Seuraavaan kokoukseen mennessä tiedämme enemmän, sanoo Seppälä.

Alkuperäisissä suunnitelmissa lähdettiin liikkeelle siitä, että toriparkki toteutetaan kahdessa vaiheessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ensimmäinen vaihe avattiin autoilijoille joulukuussa 2016.

Kakkosvaihe piti toteuttaa heti ensimmäisen vaiheen jälkeen, mutta laajennushanke odottaa yhä omistajien päätöstä.

Kesti aikansa ennen kuin autoilijat löysivät tiensä toriparkkiin, eikä laitoksen käyttöaste ole vieläkään täyttänyt sille asetettuja tavoitteita.

Seppälä mainitsee muutaman käytännön syyn alhaiselle käyttöasteelle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sisäänkäyntiä on vaikea löytää ja se on ahdas. Hän pitää toriparkille johtavaa opastusta puutteellisena.

– Ulkopaikkakuntalainen ei löydä helposti sinne, sanoo Seppälä.

Esimerkiksi hänen kotikaupungissaan Vaasassa opasteet ovat kunnossa. Niiden ansiosta maanalainen toriparkki löytyy helposti.

Seppälän mukaan Pietarsaaren toriparkki ei ole vielä valmis.

Hän pitää kakkosvaiheen mukanaan tuomaa uutta sisäänkäyntiä ratkaisuna tilanteeseen.

Suunnitelmien mukaan uusi sisäänkäynti tulee näkyvälle paikalle Raatihuoneen kylkeen.

Raatihuoneenkadulla sijaitseva sisäänkäynti muodostaisi luontevan jatkon rautatien alittavalle Siikaluodon tunnelille, joka valmistuu ensi vuonna.

Kakkosvaiheen kustannukset riippuvat tavasta, jolla hanke toteutetaan.

Karkean arvion mukaan halvin vaihtoehto maksaa 2,5 miljoonaa euroa ja kallein 8 miljoonaa euroa.

– Vaihtoehtoja on viisi, mutta päätöksiä ei ole vielä tehty, korostaa Seppälä.

Hankkeelle halutaan varmistaa rahoitus ennakkoon, koska pelkkä suunnittelu maksaa 50 000 - 100 000 euroa.

Mitä enemmän uuden sisäänkäynnin yhteyteen tulee uusia autopaikkoja, sitä enemmän kakkosvaihe maksaa.

Autopaikan hinnaksi on arvioitu 35 000 euroa.

Hintaan vaikuttaa myös se, millä tavalla toriparkki kytketään Halpa-Halliin.

– Pidän kaupungin kannalta tärkeänä sitä, että Halpa-Halli pysyy keskustassa, eikä muuta market-alueelle, sanoo Seppälä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä