Paikallisuutiset

Pietarsaaren seutu pyrkii etätyöajan Nurmijärveksi – kehittämisyhtiö Concordia julkisti uusien asukkaiden tervetulopaketin

Concordian toimitusjohtaja Jarl Sundqvist ja projektipäällikkö Heidi Matinlassi esittelivät seudun uusille asukkaille suunnattua materiaalia.
Concordian toimitusjohtaja Jarl Sundqvist ja projektipäällikkö Heidi Matinlassi esittelivät seudun uusille asukkaille suunnattua materiaalia. Kuva: Kristian Sundqvist

Nurmijärvi-ilmiö eli pientalovoittoisen esikaupunkielämän vetovoima on ollut yhteiskunnallisessa keskustelussa esillä ainakin parikymmentä vuotta. Siihen ladatut merkitykset ovat välillä olleet positiivisia ja välillä eivät.

Termi pulpahti torstaina pinnalle Pietarsaaressa, kun seudun kehittämisyhtiö Concordia julkisti alueen uusille asukkaille suunnatun tervetulopaketin.

– Nurmijärvi-ilmiö on olemassa ja haluamme olla sen ilmiön aallonharjalla. Pietarsaaren seutu tarjoaa väljyyttä, hyvää elämänlaatua ja laajaa kulttuuritarjontaa, sanoo Concordian toimitusjohtajaJarl Sundqvist.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Termin alkuperäiseen merkitykseen kuuluu, että pientalolähiöstä autoillaan töihin suurkaupunkiin. Pohjanmaalla sellaisia ei ole, joten nyt puhutaan Nurmijärvi-ilmiön modernisoidusta versiosta.

– Täällä on erittäin hyvät etätyömahdollisuudet, Sundqvist korostaa.

Pietarsaaren seudun tulevaisuudennäkymiä etätyöalueena korostivat Concordian isännöimän tilaisuuden muutkin osanottajat. Koronakriisi saattaa vaikuttaa myös siten, että ihmiset ylipäätään hakeutuvat pois suurista keskuksista.

– Uskomme vahvasti siihen, että nykytilanne suosii pienempiä kaupunkialueita ja tutkijat ovat havainneet pientä värinää tähän suuntaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pietarsaaressa tai naapurikunnissa ei alueelle muuttaneille uusille kuntalaisille suunnattua tervetulopakettia ole tiettävästi ennen kokeiltu. Aloite moiseen on Concordian mukaan tullut myös elinkeinoelämän puolelta.

Paketin sisältö vaikuttaa konservatiiviselta, mutta laadukkaalta. Peräti 64-sivuinen esite on sisällöltään rikas ja näyttävä, lisäksi löytyy muun muassa seutukartta ja postikortti. Seutu näyttää yhä luottavan painettuun materiaaliin?

– Kaikki on toki myös verkossa, muistuttaa Sundqvist.

Liikkuva kuva on nykyajan markkinointiviestinnässä välttämättömyys ja sitäkin löytyy. Kaikki sisältö on tarjolla kolmella kielellä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pietarsaaren kaupunginhallituksen puheenjohtajaOwe Sjölund myhäilee hankkeelle tyytyväisenä. Toisaalta hän myöntää, että muutkin kaupungit ja seutukunnat markkinoivat itseään ylistävin adjektiivein.

Mikä tekee juuri Pietarsaaresta muita paremman asuinkunnan?

– Tiivis kaupunkirakenne, meillä ei ole kauppaan pitkä matka ja kaikki on muutenkin todella lähellä. Ja lastentarhoihin ja kouluihin tehdyt investoinnit ovat olleet strateginen valinta.

Sjölund tietää, että Pietarsaareen kuljetaan töihin paitsi ympäryskunnista niin myös esimerkiksi Kokkolasta ja Järviseudulta. Miten saada pitkämatkalaiset innostumaan muutosta, kun jo alueen valtakieli voi pelottaa?

– Ongelma on, että he vain tulevat töihin ja menevät kotiin. He eivät pääse sisään tähän yhteisöön. Jos he oppisivat tuntemaan sitä, niin olisi paljon helpompi tulla.

Paluumuuttajille kynnys on matalampi. Concordian tilaisuudessa läsnä ollut paluumuuttajaMarkku Koski näkee, että kansainvälisestä Pietarsaaresta on ikkunat auki länsinaapuriin ja pitemmällekin. Hän korostaa myös kaupungin urheiluelämän ja liikuntapaikkojen merkitystä.

– Jalkapallo on itselleni hyvin tärkeää. Kannattaa myös huomioida juuri valmistunut skeittiparkki. Kaupungissa on hyvä olla liikuntapaikkoja, joiden käyttäminen ei maksa mitään.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä