Paikallisuutiset
Pietarsaarelaiskoulussa joka kolmas oppilas on maahanmuuttaja – Uusi menetelmä kaataa kielelliset esteet matematiikan oppimisessa
Tapio Lehtinen
Pietarsaarelainen Itälän koulu on saanut 2500 euron suuruisen stipendin Martin Granholmin stipendirahastosta.
Apurahan myöntämisestä päätti stipendirahastoa hallinnoiva Pietarsaaren kauppakamariosaston rahastovaliokunta.
Itälän koulun 133 oppilaasta noin kolmannes on maahanmuuttajataustaisia.
Tämän vuoksi koulu on joutunut miettimään matematiikan opetusta aivan uudella tavalla.
Matematiikka on aine, jota opiskellaan kaikkialla maailmassa ja matematiikan kieli on yhteinen kaikille.
Mutta kuinka opettaa sitä, kun opettajalla ja oppilaalla ei ole yhteistä kieltä?
– Täytyy havainnollistaa, ottaa näköaisti käyttöön, ettei olla pelkästään kuulon varassa, kertoo luokanopettaja Ulla Orpana.
Käsitteiden vaikeus voi saada maahanmuuttajataustaisten oppilaiden innostuksen matematiikkaan hiipumaan ja motivaation matematiikan opiskeluun vähenemään.
Itälän koulun tavoitteena on saada enemmän toiminnallisuutta matematiikan tunneille. Stipendirahoilla kouluun hankitaan Varga-Neményi -kouluttaja koulun kaikille kymmenelle opettajalle.
– Emme ota menetelmää kokonaisuudessa käyttöön, poimimme sieltä tiettyjä juttuja, sanoo Ulla Orpana.
Suurin osa oppilaista osaa ja ymmärtää suomea jo ensimmäisellä luokalla, koska he käyvät yleensä valmistavan luokan enne peruskoulun alkua.
– Kaveripiirillä on suuri merkitys kielen oppimisesa. Lapset oppivat tehokkaimmin vuorovaikutuksen kautta esimerkiksi välitunneilla, sanoo Orpana.
Stipendirahaa käytetään myös uusien toiminnallisten matematiikan oppimisvälineiden hankintaan.
Martin Granholmin stipendirahasto on suunnattu ammattitaitoaan kehittäville, ensisijaisesti matemaattisten ja luonnontieteellisten aineiden opettajille Pietarsaaren seudulla.
Stipendi voidaan myöntää yksittäisille opettajille tai opettajaryhmille ja se on haettavissa syksyisin.