Paikallisuutiset
Pietarinpuistikon liikennekuva muuttuu: kevyt liikenne ykköseksi, risteyksiin todennäköisesti kärkikolmiot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myönsi 485 000 euroa Pietarinpuistikon yksisuuntaisten pyöräteiden rakentamiseen. Vasta edellisviikolla Pietarsaaren tekninen lautakunta ennakoi päätöstä antamalla tekniselle palvelukeskukselle valtuudet suunnittelukonsultin palkkaamiseen.
– Tätä päätöstä olemme odottaneet. Tämä on tosi tärkeä avaus pyöräilyn kehittämiselle Pietarsaaressa. Hienoa että saatiin avustus, kyse on kuitenkin aika isosta summasta, kaupunkikehitysjohtajaMika Hakosalo iloitsee.
Työt lähtevät käyntiin joutuin. Katusuunnitelman jälkeen seuraa budjetointi ja urakkakilpailutus.
– Rakennustöihin päästäneen jo alkusyksystä, rakennuttajainsinööriFrank Bäcksholm kertoo.
"Hitaampikin nopeus välittää hyvin paljon liikennettä. Kaikki ehtivät kyllä töihinsä, vaikka vähän tiiviimmässä jonossa ajavatkin." Harri Kotimäki Kaupungininsinööri
Työt toteutetaan todennäköisesti kaksivaiheisesti siten, että ensin rakennetaan Pietarinpuistikon itäpuoli, jossa pyöräliikenteen suunta on pohjoiseen. Länsipuolen väylää pyöräillään etelän suuntaan.
Kyse on noin kilometrin mittaisesta osuudesta Paul Hallvarinkadulta Strengberginkadulle. Tarkkaan ottaen mittaa kertyy 960 metriä suuntaansa.
Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmasta myönnetty valtionavustus on Pietarsaaren mittakaavassa huomattava. Teknisen sektorin viranhaltijat eivät muista vastaavaa saadun nimenomaan kevyen liikenteen investointeihin. Kaupunki on toki rakentanut pyöräteitä, mutta omalla rahallaan ja useimmiten muun katusaneerauksen yhteydessä.
Pietarinpuistikon liikennekuva muuttuu reilusti, ja samalla kaikkien tielläliikkujien on sopeuduttava muuttuviin liikennesääntöihin.
Nykyisen jalkakäytävän ja ajoradan väliin sijoittuva pari metriä leveä pyöräkaista on koko matkaltaan etuajo-oikeutettu, eli pyöräilijät ja jalankulkijat ylittävät risteykset ensin. Pyöräkaistat ja suojatiet rakennetaan liittymiin korotettuina.
Tämä tietänee myös sitä, että Pietarinpuistikon kanssa risteävät kadut varustetaan kärkikolmiolla. Nyt risteykset ovat pääsääntöisesti tasa-arvoisia.
Puutarhakadun ja Raatihuoneenkadun vilkkaat risteykset korotetaan kauttaaltaan. Mika Hakosalon mukaan liikenneselvitysten yhteydessä on mitattu ajonopeuksia keskustan kaduilla, ja huimiakin ylityksiä on nähty. Puutarhakadulla ja Parenteesilla kiireisimmät ovat kiihdyttäneet lähes 100 kilometrin tuntinopeuteen.
– Korotukset ja kavennukset ovat tärkeitä siinä mielessä, ettei muodostu pitkiä suoria kiihdytyksiin. Tämäkin on tärkeä pala siinä, että nopeuksia saadaan alas, ja autoilijoille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille on omat selkeät kaistansa, joilla liikkua.
Puistikon nopeusrajoitus tarkentuu suunnittelussa, mutta 30 kilometriä tunnissa on yleinen veikkaus.
– Hitaampikin nopeus välittää hyvin paljon liikennettä. Kaikki ehtivät kyllä töihinsä, vaikka vähän tiiviimmässä jonossa ajavatkin, kaupungininsinööriHarri Kotimäki huomauttaa.
Jatkossa leveähköllä Pietarinpuistikolla tulee olemaan vain yksi autokaista suuntaansa. Käytännön tilanne ei tosin paljon muutu nykyisestä, sillä liki kaikki autoilijat ajavat puistikolla vasemmanpuoleisinta kaistaa, kuten tekevät tulevaisuudessakin.
Pyörätie syö tilaa autoilta, mutta tämän hetken tiedon ja ennakkosuunnittelun perusteella pysäköintitila vähenee vain hieman. Sinne missä tila riittää, rakennetaan pysäköintitaskuja.
– Myös kadun valaisimet uusitaan samalla ja muutetaan ledeiksi. Viherkaistaa ja istutuksia todennäköisesti tulee paikkoihin, jossa niille on tilaa, Frank Bäcksholm kertoo.
Hankkeen kokonaiskustannusarvio valaistuksineen on himpun verran alle miljoonan euron, josta valtionavustus kattaa siis puolet.