Paikallisuutiset

KPO paransi tulostaan koronavuonna, vaikka hotellit ja ravintolat kärsivät – Toimitusjohtaja Kim Biskop: "Koronapandemia iski tsunamin lailla"

Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop. Arkistokuva.
Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop. Arkistokuva. Kuva: Clas-Olav Slotte

Osuuskauppa KPO:n viime vuoden tulos parani edellisvuodesta, koronasta huolimatta. Myynti kasvoi maltillisesti edellisestä vuodesta 0,8 miljoonaa euroa eli 0,1 prosenttia. KPO:n verollinen myynti oli viime vuonna 852,1 miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli 26,9 miljoonaa euroa.

KPO investoi viime vuonna yhteensä 39,3 miljoonaa euroa. Vuoden merkittävin investointi oli Vaasan Liisanlehdon Prisman rakennusurakka. Kyseessä on KPO:n historian suurin yksittäinen investointi.

KPO:n eri toimialat selvisivät koronavuodesta vaihtelevasti: kasvua oli erityisesti päivittäistavarakaupan ja rautakaupan puolella. Päivittäistavarakauppa kasvoi edellisvuodesta yli 8 prosenttia, osin ruoan verkkokauppojen räjähtäneen suosion myötä. Kotoilu näkyi rautakaupassa: Kodin Terra -myymälä kasvatti myyntiään lähes neljänneksellä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

KPO:n hallitus aikoo esittää kevään edustajiston kokoukselle, että se palkitsee asiakasomistajiaan jakamalla 5 prosentin osuuspääoman koron lisäksi 1,5 prosenttia ylijäämäpalautusta KPO:lta tehdyistä bonusostoista.

Siinä missä päivittäistavarakaupan kokonaismyynti oli yli 733 miljoonaa euroa, matkailu- ja ravitsemistoimiala romahti pandemian myötä. KPO:n hotellien ja ravintoloiden myynti laski yli 43 prosenttia.

– Koronapandemia iski matkailu- ja ravitsemistoimialaan tsunamin lailla, kertoo toimitusjohtaja Kim Biskop.

Koronapandemia pakotti KPO:n siirtämään noin sata työntekijäänsä hotelleista ja ravintoloista väliaikaisesti muihin töihin. Biskopin mukaan nämä työntekijät esimerkiksi pyörittivät, ja pyörittävät edelleen, KPO:n verkkokauppapuolta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Meidän tarkoituksemme on pitää jokainen leivänsyrjässä kiinni, Biskop sanoo.

Yhteensä KPO:lla on henkilöstöä lähes 1700. Koronavuonna työtyytyväisyys nousi parhaaseen luokitukseen. Biskopin mukaan poikkeusvuosi nosti alan arvostusta ja se lisäsi työntekijöiden tunnetta oman työn merkityksestä.

Koronavuonna KPO palkkasi yli 700 kesätyöntekijää. Tulevana kesänä tavoitteena on palata lähelle normaalilukuja ja työllistää 1200 nuorta.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä