Paikallisuutiset

Kolpintien sillanrakennus alkuun loppukesästä – liikennettä ohjataan nyt tutkimusten takia

Kolpintien eli kantatie 68:n Ähtävänjoen ylittävä silta korvataan uudella ja leveämmällä. Paraikaa sillalla tehdään rakenne- ja maaperätutkimuksia, minkä vuoksi liikenteessä kannattaa varautua pieneen odotukseen. Kuva: Pentti Höri

Kolpintie eli kantatie 68 Pietarsaaren ja Pedersören rajalla on ensi syksystä lähtien pari vuotta työmaana. Sekä Ähtävänjoen että Purmonjoen peräkkäiset sillat puretaan ja tilalle rakennetaan uudet ja leveämmät vesistönylitysväylät.

Sillat uusitaan peräjälkeen. Ähtävänjoen sillan työt alkavat Väyläviraston projektipäällikön Pasi Kiviojan mukaan elo-syyskuussa tänä vuonna.

Paraikaa sillalla suoritetaan tutkimuksia, joiden takia liikennettä ohjataan liikennevaloin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Paikalla tehdään pohja- ja maatutkimuksia, joilla selvitetään vanhan sillan perustusten kuntoa, Kivioja sanoo.

Tarkoitus ei ole kuitenkaan rakentaa uutta siltaa vanhan perustuksille, vaan kaikki rakenteet puretaan ja työt aloitetaan kokonaan alusta.

Edsevön ja Pietarsaaren välinen kantatieosuus on saanut rahoituksen. Siltojen lisäksi tien liittymiä uusitaan ja kanavoidaan aina Pietarsaareen asti. Sillat puretaan ja rakennetaan peräjälkeen-

– Seuraavat kaksi vuotta ovat rakentamista. Ähtävänjoen silta valmistuu ensi vuonna alkukesästä. Purmonjoen siltaa päästään rakentamaan sen jälkeen, Pasi Kivioja kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ensimmäisen sillan kustannukset ovat hänen mukaansa hieman kasvaneet aiemmin arvioidusta, sillä tutkimuksia tarvitaan oletettua enemmän. Nyt hintalappu asettunee 2–2,5 miljoonan euron välille.

Iso osa hankkeen rahoituksesta pystytään kattamaan Edsevön laajojen liittymätöiden ylijäämästä. Se urakka tuli pari miljoonaa euroa arvioitua halvemmaksi.

Ennen vanhan sillan purkamista sen viereen asennetaan varasilta kiertotietä varten. Kiviojan mukaan varasilta on sen verran vankkaa tekoa, että sille ei ole tulossa erityisrajoituksia.

Uudet sillat ovat nykyisiä kolme metriä leveämpiä. Nykyiset Kolpintien sillat ovat hyötyleveyksiltään kahdeksanmetrisiä. Uusilla silloilla tulee olemaan hyödyllistä leveyttä 11 metriä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jatkossa esimerkiksi erikoiskuljetukset päästään tekemään uusien siltojen yli.

Teräsbetonista tehtävät sillat on tarkoitettu vain ajoneuvoliikenteelle. Kevyt liikenne kulkee jatkossakin omia erillisiä väyliään ja siltojaan pitkin.

Vuonna 2019 tehdyn liikennelaskennan mukaan Kolpintiellä ajoi 7600–8800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus oli 700–750 ajoneuvoa, joista yli puolet oli raskaita yhdistelmärekkoja.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä