Paikallisuutiset

Kelan kilpailutus tuntuu takseissa – laki ollut nyt voimassa vuoden

Leif Blomströmin asiakkaat luottavat yhä taksamittariin.
Leif Blomströmin asiakkaat luottavat yhä taksamittariin. Kuva: Heimo Riihimäki

Taksilaki uudistui reilu vuosi sitten ja uudistus on herättänyt vaihtelevia kommentteja. Viime viikolla kuluttajaliitto pyysi liikenneministeri Sana Marinia tekemään jotain. Taksamittari ei ole enää pakollinen ja se kuuluu aiheuttaneen epätietoisuutta. Hintasääntely loppui, taksikiintiöt lakkautettiin eikä ajoneuvoille ole enää sen kummempia vaatimuksia.

Reilu vuosi sitten Pietarsaaressa oli 25 taksilupaa, lupiin sisältyi päivystyspakko.

Pietarsaaren seudulla kokemukset uudistuksesta ovat osin keskenään ristiriitaisia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pirkon Pirssi on erikoistunut Kelan maksamiin sairaala-ajoihin, kaupungin osaksi maksamiin matkapalveluihin ja yksityisten kuljetuksiin. Esa Fagerholmin mukaan taksiuudistus on heikentänyt yrityksen kannattavuutta.

”Sellainen uusi ilmiö on noussut esiin, että yhä useampi asiakas haluaa sopia hinnasta etukäteen sen sijaan, että seurattaisiin mittaria.” Esa Fagerholm

– Kela kilpailutti taksinvälittäjät ja hintakilpailun voittanut välittäjä ilmoitti uudet taksat tyyliin ottakaa tai jättäkää. Enää eivät asiakkaat voi soittaa suoraan taksiyritykseen, vaan kyyti järjestyy välittäjän kautta. Meidän kohdallamme hinnat alenivat 10 - 15 prosenttia. Toiminnan sivukulut vakuutusmaksuista lähtien ovat tietysti jatkaneet nousuaan.

Esa Fagerholm on pannut merkille myös, että Pietarsaaren kyytejä on tullut jakamaan autoja muilta paikkakunnilta. Toisin sanoen pienentynyttä tuottoa jakaa entistä useampi auto.

– Alalle alkaa olla vaikea saada kuljettajia, pitää ajaa paljon pienellä tuntipalkalla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Matkapalveluja ovat liikuntaesteiset voineet yhä tilata itse.

Pietarsaarenseudun taksiyhdistyksen puheenjohtajaSimon Holmstedt arvioi, että ainakin maaseudulla taksien päivystysinto on vähentynyt. Hänkin on pannut merkille Kelan säästöhankkeet.

– Kun esimerkiksi kuljetamme henkilön tutkimuksiin, niin emme enää voi jäädä odottamaan. Asiakkaan pitää tilata toinen taksi paluumatkaa varten.

Simon Holmstedt ei pidä uuden lain vaikutuksia vielä dramaattisina Pietarsaaren seudulla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Uusia yrittäjiä on tullut jonkin verran.

Daniel Sundqvist on tyytyväinen taksilain uudistukseen. Hänen omistamansa City Taxin liikevaihto on kolminkertaistunut verrattuna lakiuudistusta edeltävään aikaan, City Taxilla on nyt 18 autoa entisen 7 autonsijaan. kuljettajien määrä on noussut 10:stä 26:een.

– Uusi laki antaa mahdollisuuden kasvaa, Daniel Sundqvist sanoo.

– Enää ei ole taksikiintiöitä. Tällekin seudulle on tullut pari uutta yrittäjää, mutta minua se ei haittaa. Ajoja riittää. Voi olla, että jotkut ovat vähentäneet ajojaan tai lopettaneet.

CityTaxi kuljettaa väkeä myös Kruunupyyn ja Vaasan lentokentille.

– Kruunupyyn kuljetukset tuovat ehkä 15 prosenttia ajoista, Vaasaan ajamme päivittäin. Syksyllä teimme Kokkolan kaupungin kanssa sopimuksen lentokenttäkuljetuksista, ennestään olimme sopineet niistä Pietarsaaren kaupungin kanssa.

Kela -kuljetuksia City Taxi suorittaa Pietarsaaressa, Pedersöressä, Luodossa, Kruunupyyssä, Uudessakaarlepyyssä ja nyt myös Vaasassa.

Lakimuutoksen uutuuksia on, että taksiliikennettä saa harjoittaa kaikkialla Suomessa. Yksi lupa riittää yhdelle yrittäjälle, ajoneuvojen määrää ei ole rajoitettu. Taksivalaisinta käytettäessä saa käyttää myös taksitolppia, taksikaistoja ja muita takseille varattuja alueita. Taksivalaisin ei ole pakollinen. Taksamittarikaan ei ole pakollinen.

– Kyllä vastuulliset taksiyrittäjät päivystävät edelleen.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä