Viihde
Jakob Linesin tasavuosia muisteltiin lämmöllä Pietarsaaressa
Varustamon entistä henkilökuntaa kokoontui Pavikselle
Pietarsaari
– Totta kai tax freen loppuminen oli pääsyy laivaliikenteen loppumiselle. Mutta näin jälkikäteen voisi sanoa, että suurin virheemme oli, ettemme liittoutuneet Vaasan laivojen kanssa.
Entisen Jakob Linesin entinen toimitusjohtajaTaito Rintala muisteli menneitä lauantaina Paviksella. Oli kulunut tarkalleen 20 vuotta siitä, kun Jakob Linesin viimeinen vuoro seilasi Pohjanlahden yli ja parin kuukauden tarkkuudella 50 vuotta siitä, kun ensimmäinen vuoro lähti Alholmasta.
Tapauksen kunniaksi Pavikselle saapui noin 80 entistä Jakob Linesin työntekijää. Nostalgisten värinöiden ohella ohjelmassa oli häränleikettä tai vaihtoehtoisesti lohta. Pietarsaaren satama tarjosi alkudrinkit ja Kokkolan satama kahvin kanssa nautittavan avec -juoman.
– Olin Linesin konttorissa ja muutaman konttoriväen tutun olimme tapailleet Jaakon Päivillä,Heli Viitala kertoo.
– Viime kesänä huomasimme, että pian tulee kuluneeksi tasavuosia. Varasimme paikan ja aloimme levittää sanaa sosiaalisessa mediassa ja suusta suuhun.
Kuten muistetaan, Jakob Lines liikennöi lähinnä Skellefteåån, mutta myös Örnskölksvik ja Uumaja olivat ajoittain määräsatamina. Eräässä vaiheessa liikennöitiin myös Kokkolan satamasta.
HelenaSmedinga jaMinna Jehkonen työskentelivät Jakob Linesilla vuosina 1990 - 1998 hyttiemäntinä, Jehkonen myös talousapulaisena.
– Hyvät muistot jäi, Minna Jehkonen sanoo.
– Meidän aikanamme oltiin viikko työssä ja viikko vapaalla. Työpäivät olivat 10 - 12 tunnin mittaisia. Ei laivalla mielestäni ollut mitenkään erikoisen levotonta.
Nykyisin Minna Jehkonen on Alerten palveluksessa. Helena Smedinga on muuttanut Seinäjoelle kotiavustajaksi.
– Pidämme edelleen yhteyttä, Olemme tunteneet toisemme jo lastentarhasta.
Verovapaan myynti tarkoittaa arkikielessä erityisesti nuorten miesten alkoholihankintoja, mutta kyllä Ruotsinreissuilta hankittiin muutakin.,
– Naiset ostivat Ruotsista sokeria ja Bregottia.
Jakob Linesin perustamista ajoi lähinnä muutama Pietarsaaren liike-elämää edustanut aktiivi, mukana oli Stockmann -tavaratalon johtoa, pankkimiehiä ja kuljetusalan edustajia. Toukokuussa 1969 kirjoitettiin yhtiösopimus ja alettiin haalia osakkaita. Tanskasta löytyi M/s Kattegat, josta maksettiin miljoona markkaa. Laiva nimettiin M/s Nordekiksi ja tuotiin Alholmaan syyskuussa. Ensimmäinen matka lähinnä kutsuvieraille tehtiin samassa kuussa.
– Nordek oli hyvä ostos, Taito Rintala totesi.
Nordek oli rakennettu Norjassa,1961, se oli 87,5 metriä pitkä ja 15 metriä leveä. Siihen mahtui 1100 matkustajaa, 120 henkilöautoa ja tusina rekkaa. Miehistöä oli 120 päätä. Se kulki Jakob Linesin lipun alla neljä kautta ja pelasti viime töikseen varustamon talouden, kuten ilmeni.
KariMehtonen aloitti työt Nordekilla vuonna 1969 ja pysyi firmassa vuoteen 1974.
– Olin aluksi varastossa ja sittemmin kannella. Työporukka oli hyvä ja viihdyin. Siihen aikaan ei ollut viikko työtä - viikko vapaata -systeemiä, vaan vapaat pidettiin silloin kun ehdittiin.
Kari Mehtonen jatkoi uraansa merillä 40 vuotta, muun muassa Silja Silja Linella.
Peter Jakobsson meni Jakob Nordekille kesätöihin 17 -vuotiaana vuonna 1970.
– Oli varastossa ns. ”Kallepoika” ja täytyy sanoa, että laatikot olivat aika painavia. Viimeinen laivakesäni oli vuonna 1977.
Nykyään ei heti tule ajatelleeksi, että ostosmatkailua on harjoitettu Suomen ja Ruotsin välillä molempiin suuntiin.
– Noina alkuaikoina ruotsalaiset matkustivat Suomen puolelle ostamaan lihaa ja makkaraa. Heille kuljetettiin niitä satamaan.
Yksi selitys suomalaisten lihatuotteiden suosiolle saattaa olla, että markka devalvoitiin yli viidenneksellä vuonna 1967.
Mikään kultakaivos eri Jakob Lines alkuvuosinaan ollut. Taito Rintala kertasi, että ensimmäisen syksyn ja kesän 1970 tulos oli 294 000 markkaa tappiollinen. Seuraavina kausina tappioita tuli 371 000 ja 173 00 markkaa.
– Kaupunki ei ollut tuolloin osakas, mutta lainasi varustamolle 750 000 markkaa, Schauman takasi. Sitten Nordek myytiin, ostohintaan verrattuna voittoa tuli yli 4 miljoonaa markkaa. Veloista päästiin sillä kertaa.
Toinen onnistunut laivakauppa oli S/s Borea, joka ostettiin Rettigiltä 3,5 miljoonalla markalla. Laiva vuokrattiin Algeriaan pariksi vuodeksi ja dollarin kurssin vahvuuden takia vuokraus oli tuottoisaa. Borean jälkeen siirryttiin autolauttaliikenteeseen.
Kilpailu Merenkurkun liikenteestä oli ajoittain ankaraa. Vaasan laivat koetti yhdessä vaiheessa nurkanvaltausta.
Lauantain tilaisuuteen oli löytynyt väkeä useilta Jakob Linesin laivoilta. Erikseen kukitettiin joukko, jotka olivat mukana jo 1969. Tuosta porukasta olivat Pavikselle päässeet Bjarne Björk, Dorthy Granberg, Katerin Hellsten, Ahti Lehtonen, Dage Mattbäck, Kari Mehtonen, Pauli Pakka, Taito Rintala, Ritva Rosenberg, Ulla-Britt Rosqvist, Jan Runnakko, Taina Särkinen, Leena Ylinen ja Kjell Övergaard.