Paikallisuutiset
Fiksukatsastus avaa Pietarsaaressa – kotimainen yrittäjä uskoo tilaa markkinoilla löytyvän
Pietarsaari saa uuden katsastusaseman marraskuun lopulla. Kokkolalaiset alan yrittäjätKari Wallin jaKari Talvitie perustivat Fiksukatsastus-nimisen firmansa kolmisen vuotta sitten, ja nyt on aika avata toinen toimipiste naapurikaupunkiin.
– Näimme tämän mahdollisuutena. Pietarsaaren seudulla on ennestään useampi katsastusasema, mutta vain kaksi toimijaa, eikä yhtään kotimaista yrittäjää. Kyllä tässä saumaa on, Kari Wallin kertoo.
Fiksukatsastus remontoi parhaillaan tiloja Vaunusepäntiellä asianmukaiseen kuntoon.
Vajaan 300 neliömetrin toimitilat on vuokrattu Conalin Carsin kiinteistöstä, ja ne ovat olleet aiemmin autokorjaamokäytössä. Tiloihin tulee kaksi katsastuslinjaa.
Yksi Kokkolan pisteellä työskentelevä ruotsia taitava katsastaja siirtyy Pietarsaareen, toinen on tarkoitus palkata paikkakunnalta.
– Molempien kielten taito on tärkeää tällä alueella, Wallin tietää.
Aseman hoitajana ja konttorin johdossa aloittaaMikael Knutar, jolla hänelläkin on pitkä kokemus alalta.
Miesten mukaan suuntaus katsastusalalla käy koko ajan pienempiin toimijoihin päin.
– Vielä 10 vuotta sitten isoilla ketjuilla oli reilusti puolet kokonaismarkkinoista hallussaan, mutta tilanne on nyt kääntynyt toisin päin. Pieniä yrityksiä on tullut alalle lisää, ja nyt noin 50 prosenttia Suomessa tehdyistä katsastuksista tapahtuu kotimaisessa omistuksessa olevilla asemilla, Wallin ja Talvitie kertovat.
Viime vuonna tapahtunut lain muutos harvensi reilusti uudehkojen autojen katsastusvälejä. Uuden auton ensikatsastus tapahtuu nyt nelivuotiaana ja sen jälkeen katsastusväli on kaksi vuotta, kunnes auto saavuttaa 10 vuoden iän.
Siitä eteenpäin katsastuksessa käydään vuoden välein.
Uudistus on näkynyt ja tuntunut katsastusasemilla, niin myös Fiksukatsastuksella.
– Alle 10-vuotiaiden autojen määrä on pudonnut paljon. Viime vuonna katsastusten määrä väheni 15 prosenttia. Vaikutus on tuntuva, mutta se tasaantuu ajan myötä, ainakin uskomme näin.
Pietarsaaressa kuitenkin luulisi katsastusasiakkaita riittävän:
– Ainakin tilastojen mukaan autokannan keski-ikä täällä on 15 vuotta, Mikael Knutar tietää.
Katsastusvälien harvennuksella on puolensa, ammattilaiset sanovat.
– Uusista autoista löytyy vähemmän vikoja kuin ennen, joten ymmärrän lain perustelut siltä osin. Mutta alentaisin kymmenestä kahdeksaan vuoteen sitä rajaa, jonka jälkeen auto on katsastettava joka vuosi, Kari Wallin sanoo.
– Varsinkin yrityskäytössä olevat pakettiautot ovat kovassa ajossa. Tekniikka voi olla todella kulunutta, jos ajokilometrit ovat 50 000 vuodessa, Talvitie huomauttaa.
Yleisimmät hylkäykseen johtavat viat liittyvät alustarakenteisiin. Nivelet, akselisto ja jarrut kuluvat, ja 2000-luvun alun autoista löytyy Wallinin mukaan yllättävän paljon ruostevaurioita.
– Teiden suolausten vaikutus näkyy ajan mittaan. Autot ovat kovilla meidän olosuhteissamme.
Kilpailuvalteikseen Fiksukatsastus nimeää joustavan palvelun. Kokkolassakaan yritys ei ole halvin, mutta edullisimmasta päästä.
– Autojen ja veneiden rekisteröinti onnistuu myös, sitäkään ei enää joka paikassa tehdä, Talvitie huomauttaa.