Paikallisuutiset

Fäbodantien uuden linjauksen toteuttamistapa herättää arvostelua – kaupunki vastaa kritiikkiin: "Oikaisuvaatimuksia ei tehty, hakkuut tarpeen linjauksen tarkempaa suunnittelua varten"

Pietarsaaren tekninen lautakunta teki 26. helmikuuta periaatepäätöksen uuden Fäbodan suuntaan johtavan tielinjauksen osalta.

Länsiväylän liikenneympyrästä Otsolahden pohjoispuolitse nykyiselle Fäbodantielle kulkevaksi piirretty tiehanke herättää kritiikkiä Otsolahden asukkaiden keskuudessa. Uusi tie kulkee verraten läheltä Otsolahtea, etenkin Sorsatietä. Tielinjauksen metsähakkuut ovat paraikaa käynnissä.

Sorsatiellä asuvatOlli Mäkipelto jaOlli Ahava ovat närkästyneitä prosessista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Varmasti on menty lain kirjaimen mukaan, eikä asukasviihtyvyyttä tietenkään raastuvissa rakenneta. Ajan henkeen kuitenkin kuuluu, että ennen kuin vihreää hiilinielua kaatuu ja tilalle tulee mustaa asfalttibaanaa on sivistynyttä käydä keskustelu, linjaa Mäkipelto.

"Ajan henkeen kuuluu, että ennen kuin vihreää hiilinielua kaatuu ja tilalle tulee mustaa asfalttibaanaa on sivistynyttä käydä keskustelu." Olli Mäkipelto

– Miksi tämä piti nyt hakata? Meille kerrottiin viime vuonna, että tulisi viiden metrin ura putkitöitä varten, tulikin 25 metrin levyinen, säestää Ahava.

Mäkipelto ja Ahava korostavat, etteivät ole uuden tien ideaa vastaan sinänsä. Heille on kuitenkin syntynyt näkemys, ettei hankkeen vaikutusalueelle asuvia kuntalaisia ole huomioitu ja että liikkeellä on ollut harhaanjohtavaa informaatiota.

– Kaikki teknisessä virastossa antoivat vuosi sitten ymmärtää, että tietä ei tule, ainoastaan putkitöitä niin, että pyörätien alle tulee viemäri ja vesijohto, Ahava muistelee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kysyimme silloin, että onko ylipäätään järkeä rakentaa 200 000 - 300 000 euron putki seitsemän talouden takia. Koko asiahan pyöri koko ajan Pietarsaaren veden ympärillä ja meille tuli sitten yllätyksenä, kun lautakunta päättikin tiestä.

Kaksikko siis kokee, että asukkaita ei prosessin edetessä ole enää haluttu kuulla. Taannoin luvattua uutta tiedotustilaisuuttakaan ei heidän mukaansa ole järjestetty.

– Keskustelujen, puhelujen ja sähköpostien jälkeenkään emme saaneet asiaamme esille lautakunnan esityksessä. Emmekä edes voineet varautua lautakunnan päätöksentekoon, kun asian viemisestä lautakuntaan ei meille kerrottu ja se oli jopa jäänyt pois viralliselta esityslistalta, Ahava sanoo.

Tekninen lautakunta kokoontuu seuraavan kerran keskiviikkona 8. maaliskuuta. Sorsatieläiset ovat olleet yhteydessä lautakunnan jäseniin. Olli Mäkipelto osoittaa sanansa päätöksentekijöille ja toivoo, että päättävissä elimissä luotettaisiin myös asukkaiden asiantuntemukseen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Nämä ovat niitä paikkoja, jossa kuntapäättäjät voivat osoittaa ammattitaitonsa ja tässä tapauksessa tieto tuskin lisää tuskaa. On hyvääkin, prosessin alkuvaiheessa syntyi rakentava neuvotteluyhteys asukkaiden ja päättäjien välille, joten siitä kiitos ja jatkoa sille odotellessa.

Pietarsaaren kaupungin vt. tekninen johtajaHarri Kotimäki muistuttaa, että periaatepäätös tielinjauksesta on teknisessä lautakunnassa tehty vieläpä niin, että asiasta tiedotettiin tarkoituksellisen näkyvästi. Päätöksestä uutisoitiin kuvan kera muun muassa Pietarsaaren Sanomissa.

– Yhtään oikaisuvaatimusta ei päätöstä koskien tehty, Kotimäki muistuttaa.

Entä alueella käynnistetyt hakkuut?

– Ne ovat tarpeen, jotta linjausta päästään tarkemmin suunnittelemaan. Siinä käytetään GPS-mittausta, jonka on nähtävä useita satelliitteja. Kyse on kolmiulotteisessa avaruudessa toimivasta mallista.

Kotimäen mukaan tien on joka tapauksessa periaatepäätöksessä linjattu kulkevan siinä missä nyt hakataan, joten turhaan ei puuta pistetä nurin.

– Ainoa asia josta enää on säätöä on se, miten tien osat tarkemmin sijoitetaan. Tästä ei ole minkäänlaista päätöstä.

Kyse on esimerkiksi siitä, kuinka lähellä varsinaista tietä kevyen liikenteen väylä missäkin kohtaa kulkee.

– Lisäksi pitää huomioida riskialueella olevat puut. Jos puun juuria menee rikki, niin se on kaatumisvaarassa.

Fäbodantien uuden linjauksen osalta syntyneen ristivedon kaltaiset tilanteet ovat Harri Kotimäen mukaan melko tavallisia. Kaupunki perustelee päätöksiään yleisellä hyödyllä, mutta jotkut kuntalaiset katsovat jäävänsä päätöksenteossa jalkoihin.

– Näitä asioitahan sitten harkitsevat [poliittisesti] valitut edustajat. On kuitenkin yleinen ilmiö, että asukkaat ovat tienneet yleiskaavan tielinjauksesta, mutta reagoivat sitten, kun jotain alkaa tapahtua. Sellainen nimby-ilmiö.

Kotimäki viittaa englanninkieliseen Not in my backyard -sanontaan, eli "ei minun takapihalleni". Samalla hän korostaa, että kaikki kuntalaiset pyritään ottamaan huomioon.

– Mahdollisimman hyvää ratkaisua kaikkien kannalta yritetään aina hakea, tietenkin.

Alueen asukkaiden toivoma keskustelutilaisuus on Kotimäen mukaan luvassa, mutta vallitsevat poikkeusolotkin asettavat kapuloita rattaisiin.

– Aikaisintaan toukokuussa ollaan tilanteessa, jossa meillä on uutta tietoa tarjottavana ja suunnittelija voi olla paikalla tilaisuudessa.

Tien suunnittelusta vastaa AFRY Oy eli entinen Pöyry.

Fäbodantien uusi linjaus

Tie lähtisi Länsiväylän liikenneympyrästä yhdistyen Fäbodantiehen raviradan eteläpuolella.

Asiasta on Pietarsaaren teknisen lautakunnan periaatepäätös.

Valaistun tien yhteyteen on tulossa kevyen liikenteen väylä.

Pietarsaaren vesi aikoo rakentaa uutta johtoverkkoa samalle alueelle, jolle tie on linjattu.

Uusi tie toimisi myös syöttökatuna Torsvikenin raviradan tienoille suunnitellulle asuinalueelle.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä