Paikallisuutiset

Älyteknologia valttia liukkaudentorjunnassa: pietarsaarelaiset Tom ja Frank Mäenpää kuittasivat yhteensä 10 miljoonaa euroa myymällä firmansa – ja jatkavat töissä kuten ennenkin

Frank (vas.) ja Tom Mäenpään mukaan yrityksen menestys perustuu tarkkaan markkinoiden lukemiseen. He valmistavat sellaisia liukkaudentorjuntavälineitä, joille tietävät olevan  kysyntää maailmalla.
Frank (vas.) ja Tom Mäenpään mukaan yrityksen menestys perustuu tarkkaan markkinoiden lukemiseen. He valmistavat sellaisia liukkaudentorjuntavälineitä, joille tietävät olevan kysyntää maailmalla. Kuva: Pentti Höri

PietarsaarelaisveljeksetTom jaFrank Mäenpää toivat uutta verta koko Pohjanmaan tulokärkeen sijoittumalla sijoille kolme ja neljä.

Molemmat tienasivat karvan verran alle 5 miljoonaa euroa vuonna 2020. Summasta kutakuinkin 99 prosenttia oli pääomatuloa.

Komea oli myös verokertymä, sillä molemmat luovuttivat ansioistaan verottajalle vajaat 1,7 miljoonaa euroa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Julkinen salaisuus on yrityskaupassa, jonka Mäenpäät tekivät viime vuonna myymällä perustamansa Oy Hilltip Ab:n ruotsalaiselle Sdiptech Ab:lle.

"Jos veroja maksetaan, niin jotain on mennyt hyvin. Ei sitä tarvitse miettiä sen enempää." Frank Mäenpää

Hilltip valmistaa tienpitolaitteita, kuten lumiauroja, hiekoittimia, painepesureita ja harjakoneita.

– Perustimme yrityksen vuonna 2004. Aluksi toimimme pelkästään maahantuojina ja myimme Yhdysvalloista ostamiamme lumiauroja Euroopassa, toimitusjohtaja Tom Mäenpää kertoo.

– Samalla loimme verkostoa manner-Eurooppaan noin 10 vuoden ajan, kunnes rupesimme valmistamaan omia tuotteita, ja maahantuonti jäi kokonaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tom Mäenpään mukaan tuotevalikoima on sittemmin reilusti laajentunut. Suurin myynnin volyymi tulee tänään hiekoittimista.

– Markkina-alueena on koko maailma siellä, missä on lunta ja liukasta.

Aluetta riittää ilmastonmuutoksesta huolimatta?

– Kyllä, sää vaihtelee koko ajan enemmän, ja liukkauden torjuntaa pitää hoitaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hilltipin markkinarako löytyy kevyemmästä kalustosta. Yritys on erikoistunut pickup-ajoneuvoihin asennettaviin laitteisiin.

– Me emme lähde maanteille, vaan pysymme kaupungeissa ja parkkipaikoilla, kun puhutaan liukkauden torjunnasta, myyntijohtaja Frank Mäenpää sanoo.

Alallaan Hilltip on Euroopan markkinajohtaja. Se vaati tuotteen eli hiekoittimen lanseeraamisesta viiden vuoden työn, kunnes kilpailijat putosivat kelkasta.

Yhdysvallat ja Kanada ovat Mäenpäiden mukaan haastava markkina, mutta ei mahdoton. Ykköstila on tavoitteena sielläkin.

– Pitkällä tähtäimellä, kyllä, Tom Mäenpää myöntää.

Menestys on teknologiavetoista. Hilltipin tuotteiden ohjausjärjestelmät ovat kehittyneempiä kilpailijoihin verrattuna, ja ne keräävät dataa tekemisistään myös jälkikäteen analysoitavaksi – toisin sanoen puhutaan älykkäistä auroista ja hiekottimista.

Perheyrityksen myyminen vuonna 2020 oli pitkän mietintäprosessin tulosta.

– Kaikki lähti siitä, kun aloimme saada ostamisesta kiinnostuneilta yrityksiltä yhteydenottoja. Niitä tuli useampia, niin Suomesta, Ruotsista kuin Amerikastakin, Tom Mäenpää kertoo.

– Emme halunneet myydä Hilltipiä kilpailijoille, vaan etsimme omistajaa, joka kehittäisi yritystoimintaa pitkällä tähtäimellä. Tämä on nyt todistettu, kun segmenttimme vain laajenee.

Molemmat veljekset jäivät yritykseen töihin ja viihtyvät edelleen itsenäisissä rooleissaan.

Viime kesänä Hilltip osti joensuulaisen Ficon Oy:n koko osakekannan. Ficon on Suomen markkinoilla johtava pickupeihin, kevyisiin kuorma-autoihin ja pienkuormaajiin kytkettävien lumiaurojen ja liukkaudentorjuntavälineiden valmistaja.

– Meille oli erittäin tärkeää, että yritys pysyy ja laajenee täällä. Ennen myyntiä meilläkin oli visioita siitä, mihin suuntaan toimintaa pitää kehittää. Emmekä ole vielä siellä asti. Kasvupotentiaali on suurta, varsinkin Amerikan mantereella.

Hilltip pärjäsi viime vuonna yrityksenäkin hyvin. Sen verotettava tulo oli noin 2,6 miljoonaa euroa, ja veroja se maksoi reilut puoli miljoonaa euroa. Yli 12 miljoonan euron liikevaihdolla pyörivä yritys palkkaa jatkuvasti lisää väkeä.

– Viime vuonna tähän aikaan meitä oli vähän päälle 30, nyt meillä on 50 työntekijää. Parisenkymmentä on tulossa lisää ensi vuonna.

Veljekset asettuvat kuvattavaksi Kolpintien varrella olevan tehtaan esittelytilaan, jossa on yllättävän väljää.

– Tähän vuodenaikaan tuotteet viedään käsistä. Normaalisti tämä tila olisi täynnä, Tom Mäenpää sanoo.

Yrityskaupasta saamistaan rahoista veljekset maksoivat yhteensä 3,4 miljoonan euron verran veroja.

– Ainahan jos veroja maksetaan, niin jotain on mennyt hyvin. Ei sitä tarvitse miettiä sen enempää, se kuuluu asiaan, Frank Mäenpää kuittaa.

Ja kyllä, käteen jääneet varat on jo sijoitettu.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä