Paikallisuutiset

Alerte trimmannut toimintaansa: pietarsaarelaiset tutkimusten mukaan kohtalaisen tyytyväisiä ruokapalveluihin ja katujen kunnossapitoon

Pietarsaaren kaupungin kunnossapito- ja tukipalveluja tuottava Alerte Oy toimii nyt viidettä vuottaan. Vuonna 2017 perustettu yhtiö on toimitusjohtajansaHåkan Forssin mukaan päässyt hyvään vauhtiin, ei vähiten motivoituneen henkilökunnan avulla.

– Henkilöstö on harvinaisen hyvin ymmärtänyt, millä tavoin yritys pärjää jatkossa. Asioita on ratkottu keskustelemalla ja kommunikoimalla, ja kokonaisuutena kaikki on mennyt hyvin, Forss kertoo.

Yksi osoitus tästä on hänen mukaansa sekin, että aiemmin talosta lähteneet työntekijät hakeutuvat nykyään Alerteen takaisin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kun yritys aloitti toimintansa, työntekijöitä sen palkkalistoilla oli noin 270. Henkilötyövuosia oli noin 240.

”Vaikka olemmekin osakeyhtiö, tavoitteemme ei ole jakaa osinkoa, vaan optimoida palvelujen tuotanto.” Håkan Forss Alerten toimitusjohtaja

– Meillä on aloja, joissa tehdään erittäin paljon osa-aikaista työtä. Vuoden 2021 budjetissa työvuosia on enää 210. Tämä vaikuttaa suoraan kustannuksiin. Mikäli olisimme jatkaneet samalla työvoimalla, henkilöstökulut olisivat tänään 715 000 euroa nykyistä korkeammat, Forss laskee.

Noin 30 henkilötyövuoden vähennys on Håkan Forssin mukaan tapahtunut kokonaan luonnollisella poistumalla. Tämä on vaatinut joustavuutta ja työtehtävien uudelleen jakoa – myös uudet työkalut, -koneet ja -tavat ovat helpottaneet uudelleenjärjestelyjä.

Alerten liikevaihto oli viime vuonna noin 11,9 miljoonaa euroa. Alenemaa on neljässä vuodessa tullut 800 000 euron verran, mutta vastaavasti toiminnan tulos on kohentunut samalla ajanjaksolla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Vaikka olemmekin osakeyhtiö, tavoitteemme ei ole jakaa osinkoa, vaan optimoida palvelujen tuotanto. Tehostamme toimintaa, mutta emme mihin hintaan tahansa.

Alerte on tutkituttanut asiakkaiden mielikuvia palvelunsa laadusta. Yritys vastaa Pietarsaaren päiväkotien, koulujen ja sosiaali- ja terveyssektorin ruokahuollosta.

Sote-puolen asiakaskyselyssä 73 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että ateriat olivat vastanneet heidän mielikuvaansa joko erittäin tai aika hyvin. Tyytymättömien määrä jäi 7 prosenttiin.

Ruokahuollossa tuotettujen ruokakilojen määrä on kasvanut, mikä Håkan Forssin mukaan osoittaa, että terveydenhuollossa, kouluissa ja päiväkodeissa ruoka maistuu syöjille entistä paremmin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Siivouspalveluissa mitoitustyö on näkynyt asiakkaan maksamien kustannusten pienenä alentumisena. Mitoituksella on Forssin mukaan turhan huono kaiku, mutta sillä on saatu keskitettyä resursseja sinne, missä niitä eniten tarvitaan.

Myös henkilöstön koulutukseen on satsattu, ja viime vuoden aikana talossa oli muun muassa 10 oppisopimuskoulutettavaa. Avoimiksi tulleet siivouspalvelun vakituiset toimet ovat Håkan Forssin mukaan myös kiinnostaneet hakijoita, mutta sijaisten saamisessa on ollut hankaluuksia.

Kiinteistöhuollon ja rakentamisen puolella Alerte on vähentänyt työvuosia ja tehostanut työtapojaan. Håkan Forss myöntää kuitenkin viimeisimpien säästötavoitteiden johtaneen siihen, että resurssien käyttö lähenee kipurajaa, ja riski laadun heikkenemiseen kasvaa. Rakentamisen liikevaihto on puolestaan tuplaantunut aloitusvuodesta noin miljoonaan euroon.

Katujen ja liikuntapaikkojen kunnossapito puhuttaa perinteisesti asukkaita eniten. Pietarsaari on kolmena viimeksi kuluneena vuonna osallistunut FCG Konsultoinnin toteuttamaan tutkimukseen 25 muun suomalaisen kaupungin kanssa.

Väylien auraus ja hiekoitus ovat tunnetusti säästä riippuvaisia. Forssin mukaan henkilöstöä ei voi pitää pelkästään lumisateita odottelemassa varalla rajattomasti.

– Tässä on nähtävissä hyvää kehitystä. Kaupunki on tilannut meiltä monenlaisia urakoita, kuten parkkipaikkojen ja polkujen kunnostusta. Olemme jopa rakentaneet uusia pyöräteitäkin, Forss sanoo.

Kolmen vuoden seurantatutkimuksessa Alerten katukunnossapitoon tyytyväisten määrä on jonkin verran kasvanut. Kun asteikoksi on määritelty arvosanat yhdestä viiteen (huonosta erittäin hyvään), sai yritys kansalaisilta viime vuonna yleisarvosanakseen 3,27.

– Meille on tärkeää verrata omiin aiempiin lukuihimme, jotta näemme olemmeko menossa oikeaan suuntaan, Forss toteaa.

Keskustan puistojen hoitoon pietarsaarelaiset ovat kaikkein tyytyväisimpiä – keskimääräinen arvosana oli himpun verran päälle neljän.

Liikuntapaikkojen hoidosta on säästetty. Tänä talvena latujen ja jääkenttien huollosta sunnuntaisin on luovuttu.

Sairauspoissaolojen lisääntyminen näkyy myös Alertella, erityisesti siivous- ja katuhuoltopuolella. Håkan Forssin mukaan osasyynä on koronapandemia, joka yhtäältä lisää esimerkiksi siivouksen kuormittavuutta ja toisaalta alentaa kynnystä jäädä pienten oireiden vuoksi kotiin.

Alertea sen perustamisesta asti johtanut Håkan Forss on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle toimitusjohtajan tehtävistä vuoden 2022 aikana.

Alerten hallitus käynnistää hänen seuraajansa rekrytoinnin kevään aikana.

– Tavoitteena on, että uusi johtaja aloittaisi työssään lokakuun alusta, Alerten hallituksen puheenjohtajaPeter Boström kertoo.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä