Paikallisuutiset
Ähtävänjoen silta korvataan uudella – rakennustyöt Kolpintiellä käyntiin ensi kesänä
Siltaa levennetään kolmella metrillä. Purmonjoen silta työn alle seuraavaksi.
Kolpintiellä eli kantatie 68:lla oleva Ähtävänjoen silta menee uusiksi. Vanha silta puretaan ja uusi rakennetaan kolme metriä leveämpänä versiona.
Rakennustyöt lähtevät käyntiin näillä näkymin ensi vuoden kesällä. Alun perin töihin piti päästä jo tulevan maaliskuun aikana.
Projektipäällikkö Pasi Kivioja Väylävirastosta kertoo, että rakennesuunnittelu on vielä kesken.
Tavoitteena oli myös rakentaa peräkkäiset Ähtävän- ja Purmonjoen sillat yhdellä kertaa.
– Nyt näyttää siltä, että pystymme tekemään ainoastaan Ähtävänjoen sillan. Purmonjoen silta jää toteutettavaksi seuraavassa vaiheessa.
Ähtävänjoen sillan kustannusarvio on noin kaksi miljoonaa euroa. Se pystytään rakentamaan rahoilla, jotka jäivät yli Edsevön laajoista liittymätöistä. Kyseinen urakka tuli tuon parisen miljoonaa arvioitua halvemmaksi.
Pasi Kivioja ei osaa tässä vaiheessa sanoa, koska työt jatkuvat Purmonjoen sillan kanssa. Hallituksen investointilistalla silta on, mutta rahoitus ei ole vielä selvillä.
Väylävirasto hakee parhaillaan vesilain mukaista lupaa molemmille silloille. Asia on kuulutusvaiheessa, ja siihen voivat asianosaiset ottaa kantaa 1. joulukuuta saakka.
– Toki kun lupa saadaan, se helpottaa töiden käynnistämistä, kun rahat aikanaan tulevat, Pasi Kivioja sanoo.
Hän olisi mielellään nähnyt, että molemmat sillat olisi voitu rakentaa samalla kertaa.
– Normaalisti tahtoo olla, että mitä isompia urakat ovat, myös yksikköhinnat painuvat alemmiksi. Pieni haaste on, että joudumme rakentamaan viereen varasiltakalustolla kiertotien. Tie on niin vilkas, että sitä ei voi missään tapauksessa laittaa liikenteeltä poikki.
Urakkasopimukset kilpailutetaan keväällä. Sillanrakennustyöt tulevat kestämään noin vuoden.
Nykyiset Kolpintien sillat ovat hyötyleveyksiltään kahdeksanmetrisiä. Uusilla silloilla tulee olemaan hyödyllistä leveyttä 11 metriä.
Tieosuus on erittäin raskaasti liikennöity, ja siltojen kapeus on osaltaan toiminut raskaan liikenteen pullonkaulana. Jatkossa esimerkiksi erikoiskuljetukset päästään tekemään uusien siltojen yli.
Teräsbetonista tehtävät sillat on tarkoitettu vain ajoneuvoliikenteelle. Kevyt liikenne kulkee jatkossakin omia erillisiä väyliään ja siltojaan pitkin.
Vuonna 2019 tehdyn liikennelaskennan mukaan Kolpintiellä ajoi 7600–8800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus oli 700–750 ajoneuvoa, joista yli puolet oli raskaita yhdistelmärekkoja.
Kantatiellä 68 liikenneonnettomuuksissa loukkaantuu vuosittain keskimäärin kaksi henkilöä.