Paikallisuutiset

Keski-ikäinen polkee Pietarsaaren uusimmat mäet vaivatta: PS koeponnisti Siikaluodon uuden alikulkutunnelin, joka avataan virallisesti liikenteelle tänään iltapäivällä

Tänään perjantaina se sitten tapahtuu, nimittäin historiallinen Siikaluodon alikulkutunnelin avaaminen yleiselle liikenteelle.

Historiallisesta yhteydestä voidaan hyvin puhua, sillä tämän merkittävämpää uutta väylää ei liene puhkaistu Pietarsaaressa liikenteelle vuosikymmeniin. Ja ensi kertaa keskustaa halkovan rautatien voi myös alittaa.

Viralliset avajaiset suoritetaan klo 14 harvalukuisen kutsuvierasjoukon läsnäollessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kansanjuhlaa ei järjestetä koronarajoitusten vuoksi, mutta rakennuttajainsinööriFrank Bäcksholmin mukaan mikään ei estä seuraamasta tapahtumaa, jos pitää turvavälit mielessään.

Työmaa-aidat poistetaan nauhan leikkaamisen jälkeen, ja tunneli on vapaa liikenteelle. Ensimmäisinä rautatien alittavat kuitenkin ennalta valikoidut museoajoneuvot.

PS päätti koeajaa tunnelin etukäteen ensimmäisinä luvallisina ”siviileinä” sekä henkilöautolla että polkupyörällä.

Vapaaehtoisena pyöräilijänä mäkien jyrkkyyttä testasi toimittajaKristian Sundqvist allaan työpaikan perusmankeli.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ei järin hyvässä ketjurasvassa olevalla, vaihteettomalla mummopyörällä keski-ikäinen ja -kuntoinen mieshenkilö pääsi mäet ylös suuremmitta vaikeuksitta, Sundqvist vakuuttaa.

– Mäet eivät ole niin jyrkkiä, kuin miltä ne ensinäkemältä vaikuttavat. Jalankulku- ja pyöräilyväylillä on leveyttä ja ne on erotettu selkeästi toisistaan. Avautumassa on täysin nykyaikainen ja turvallinen alikulku, koehenkilö kokee.

Seuraavaksi tempun suorittaa allemerkinnyt, mukavuudenhalussaan firman autolla. Frank Bäcksholm hyppää oppaaksi ja apukuskiksi.

– Keskiviivaa tunnelissa ei ole, eikä sitä maalatakaan. Yhdellä autokaistalla on leveyttä 3,5 metriä, sen pitäisi riittää, Bäcksholm sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ja tottakai se riittää. Asfaltti on sileää ja kiiltävää. Jäättömällä ja lumettomalla pinnalla vaikeuksia nousuissa ei tule, mutta entäpä talvikeleillä?

Bäcksholmin mukaan väyliä tullaan suolaamaan riittävästi, jotta kukaan ei jäisi mäkiin sutimaan. Mikäli tunneliin kertyy ruuhkaa, mäkistoppeja ja -lähtöjä ei voida välttää.

Alituksen molemmissa päissä on nimittäin kärkikolmiot, eli tunnelista tulevan on väistettävä risteävää liikennettä sekä Jaakonkadun että Tehtaankadun liittymissä.

– On mielenkiintoista nähdä, muuttaako tämä liikennevirtauksia kaupungissa ja miten. Tulemme seuraamaan asiaa, ja tunnelin kautta kulkevaa liikennettä myös lasketaan. Tarvittaessa on mahdollista, että etuajo-oikeuksia muutetaan, kun tietoa saadaan lisää.

Lähitulevaisuus näyttää senkin, miten liikennevirrat muuttuvat niin kutsutuissa Prisman ja Lidlin risteyksissä.

Viimemainittu on varsinkin ruuhkaisina aikoina varsinainen murheenkryyni, johon on haettu sujuvampaa ratkaisua vuositolkulla. Bäcksholm toivoo, että vaivalloiseen risteysnippuun saataisiin mahdollisimman pian joko liikennevalot tai kiertoliittymä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä