Paikallisuutiset

Tilattava PS muuttuu ilmaisjakelulehdeksi: "Aivan täytenä yllätyksenä päätös ei tullut"

Ensimmäinen Pietarsaaren Sanomat -nimellä julkaistu lehti ilmestyi heinäkuussa 1985. Ensi helmikuussa PS muuttuu tilattavasta lehdestä kerran viikossa eli keskiviikkoisin ilmestyväksi ilmaisjakelulehdeksi ja nykyisin perjantaisin ilmestyvä ilmaisjakelulehti PS Pulssi lakkautetaan.
Ensimmäinen Pietarsaaren Sanomat -nimellä julkaistu lehti ilmestyi heinäkuussa 1985. Ensi helmikuussa PS muuttuu tilattavasta lehdestä kerran viikossa eli keskiviikkoisin ilmestyväksi ilmaisjakelulehdeksi ja nykyisin perjantaisin ilmestyvä ilmaisjakelulehti PS Pulssi lakkautetaan. Kuva: Pirkko Högkulla

KPK Yhtiöiden Mediat liiketoiminta-alueen yhteistoimintaneuvottelut päättyivät tiistaina. Perusteena yhteistoimintaneuvottelujen aloittamiselle olivat taloudelliset, tuotannolliset ja työnantajan toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvat syyt.

Neuvottelujen seurauksena mm. Pietarsaaren Sanomat muuttuu keskiviikkoisin ilmestyväksi kaupunkilehdeksi eli ilmaisjakelulehdeksi 1.2.2021 alkaen. Samalla loppuu perjantaisin ilmestyvän kaupunkilehti PS Pulssin julkaisu.

Yt-prosessiin lähdettäessä työnantaja arvioi enimmäisvaikutukseksi yhdeksän henkilötyövuotta. Yt-menettelyn lopputuloksena työntekijöiden määrä vähenee kaikkiaan viidellä henkilötyövuodella.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Päätoimittaja Pentti Höri pitää tilannetta valitettavana ja surullisenakin.

– Kyllähän tämäkin vaihtoehto oli viime viikkoina esillä, joten aivan täytenä yllätyksenä päätös ei tullut. On valitettavaa ja surullista, että 36 vuotta tilattavana ilmestynyt suomenkielinen paikallislehti on tulossa tiensä päätökseen, Höri toteaa.

– Työporukka on vuosien varrella ollut kiinteä ja monet ovat tehneet pitkiä työvuosia. Oma paikallislehti on merkinnyt koko työporukalle enemmän kuin leipätyötä. Työ suomenkielisen väestön äänenä on koettu merkitykselliseksi. Äänihän ei vaikene, vaan se muuttaa muotoaan kerran viikossa ilmestyväksi Pietarsaaren Sanomat -kaupunkilehdeksi, Höri huomauttaa.

Tilattavan paikallislehden lakkauttamisen taustalla Pentti Höri näkee isot mediatrendien suuntaukset.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tilattavien lehtien levikki on ylipäätään laskenut ja kuluttajatottumukset ovat muuttuneet digitaaliseen suuntaan. Pietarsaaressa tilanteeseen on lisäksi vaikuttanut suomenkielisen väestön väheneminen, mikä on ylipäätään sääli. Suomenkielisten asukkaiden väheneminen näkyy monella saralla kulttuurista urheiluun ja yhdistystoimintaan.

Kyse ei ole liiketoimintajohtajaMikko Kallion mukaan ainoastaan leikkauksista vaan toiminnassa tehtävistä muutoksista kilpailussa menestymiseksi.

– Tavoitteena on vastata kuluttajien mediankulutuksen muutokseen ja toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin.

– Tilaus- ja ilmoitustuottojen saaminen vaatii jatkuvaa kehittämistä. Digitaalisia tilaajatuloja haetaan monipuolistamalla digitaalisia julkaisutapoja ja monipuolistamalla kuluttajille tarjottavia digitaalisia palveluita.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Yrityspuolella perinteisten näkyvyys- ja viestintäratkaisujen lisäksi halutaan palvella asiakkaita laajemmin tarjoamalla markkinointi- ja viestintäpalveluita sekä digitaalisia näkyvyys- ja viestintäratkaisuja, Kallio sanoo.

Yhtiön tavoitteena on kasvattaa perinteisen printin ulkopuolisia tuloja voimakkaasti tarjoamalla alueen yrityksille nykyistä laajemmin yhtiön palveluita kuten viestintä- ja markkinointipalveluita, digitaalisia mainontaratkaisuja ja tapahtumaliiketoimintaa.

– Julkaisukanavia monipuolistetaan ja teemme työtä sen onnistumiseksi, että tuotamme sisältöä niissä kanavissa, missä kuluttajat haluavat sisältöä käyttää. Samalla haemme kuluttajaliiketoiminnan laajentamista myös perinteisen lehtiliiketoiminnan oheen. Muutosten keskellä haluamme pitää huolta myös nykyisistä asiakkaista, toteaa Kallio.

Yhtiössä tehdään parasta aikaa strategiatyötä.

– Strategiatyössä käydään läpi lehtien rooleja, jotta kuluttajille löytyy syy käyttää kattavasti konsernin lehtituotteita.

Pietarsaaren Sanomien historia ulottuu vuoteen 1984. Ensimmäinen Pietarsaaren Sanomat -nimellä julkaistu lehti ilmestyi 2.7.1985 kun kaupungissa aiemmin ilmestynyt Uutis-Jaakko osti sen kanssa kilpailleen Pietarsaari-lehden.

Yhdistyneen lehden nimi päätettiin nimikilpailun perusteella.

Uutis-Jaakkoa julkaisi Mediajeppis Ky ja Pietarsaari-lehteä Lehtikaksikko Ky. Mediajeppiksen pääosakas oli Pietarsaaren Kirjapaino Oy.

Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj osti Pietarsaaren Sanomat Oy:n liiketoiminnan HSS Media-bolagen Ab:ltä kesäkuussa 2015.

PS ilmestyi tuolloin kolmesti viikossa; keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin. Saman vuoden syksyllä Pietarsaaren Sanomat alkoi ilmestyä tilattavana lehtenä kerran viikossa, keskiviikkoisin. Lisäksi alettiin julkaista ilmaisjakelulehti PS Pulssia perjantaisin.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä