Paikallisuutiset

Lisää kontteja – vähemmän sahatavaraa: Pietarsaaren satamassa hieman vähemmän liikennettä kuin vuosi sitten. Puolet tavaravirran vähenemisestä selittyy hiilellä. Viime vuonna sitä tuotiin, tänä vuonna ei ole tuotu.

Pietarsaari

ToimitusjohtajaJuha Hakalan tuore tilasto vuoden alkupuoliskolta kertoo, että tammikuun alusta kesäkuun loppuun Pietarsaaren Sataman kautta kulki 636 771 tonnia tavaraa.

Se on noin 10 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden alkupuoliskon liikenne.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Mutta vuosi 2019 olikin erittäin vilkas, viime vuoden alkupuoliskolla liikennettä oli yli 710 000 tonnia ja koko vuonna 1,4 miljoonaa tonnia.

Juha Hakalan mukaan puolet tavaravirran vähenemisestä selittyy hiilellä. Viime vuonna sitä tuotiin, tänä vuonna ei ole tuotu.

– Toinen puoli vähenemisestä selittyy sellulla ja sahatavaralla. Alkuvuonnahan metsäteollisuuden laitoksilla oli lakkoja ja työsulkuja.

Satamaliikennettä voi kuvata myös laivakäynneillä. Tammi-kesäkuussa Alholmassa kävi 134 laivaa, 12 laivaa vähemmän kuin vuoden 2019 2019 alkupuoliskolla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Yli puolet Alholmasta laivatusta sahatavarasta tulee muualta kuin Pietarsaaresta tai edes lähialueilta.

– Vientisahat valikoivat sataman sen kilpailukyvyn perusteella ja sen perusteella, mihin kyseisestä satamasta tavataan kulkea. Alholman kautta viedään sahatavaraa erityisesti Pohjois-Afrikkaan, Egyptiin ja Algeriaan.

Vuosien 2017 ja 2018 alkupuoliskolla tavaraa kulki keskimäärin oli 471 000 tonnia, joten sataman liikenne näyttää nyt asettuneen uudelle tasolle.

Koronakriisi ei juuri tuntunut Pietarsaaren satamassa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Meidän liikenteemmehän koostuu teollisuustuotteista, Juha Hakala toteaa.

– Joillekin muille satamille korona tuotti enemmän haittaa, joissakin satamissa esimerkiksi paperinvienti väheni tuntuvasti.

Pietarsaaren satamaoperaattori on Euroports, joka toimii myös Raumalla. Toimitusjohtaja Sari De Meulderin mukaan Raumalla tavaraliikenne väheni alkuvuonna noin 15 prosentilla.

– Kun asiakkaiden tehtaat esimerkiksi Espanjassa ja Italiassa seisoivat, niin paperin kysyntä tietysti väheni.

Vuoden 2019 alusta Pietarsaaren satamassa on ollut myös konttiliikennettä. Ruotsalaisen Swedish Oriental Linesin ro-ro -laivat Tundraland ja Thuleland käyvät satamassa lauantaisin, reitin toisesta päästä löytyvät, Lübeck, Zeebrugge ja Tilbur.

– Tämän vuoden alkupuoliskolla kontteja tuotiin ja vietiin 530 kappaletta, mikä on 44 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Viime vuonna kontteja liikkui kaikkiaan 762. Niissä on lähinnä raaka-aineita maakunnan teollisuudelle. Tavaratonneissa laskettuna kontit eivät ole vielä suuri asia, mutta uusi varustamo luo uusia mahdollisuuksia.

Tundraland ja Thuleland ovat melkoisen isoja, 190 -metrisiä laivoja.

– Varustamo on tiettävästi tilannut 240 -metrisiä laivoja nykyisten tilalle, Juha Hakala kertoo.

– Ne saadaan käyttöön vuoden kuluttua. Ne kulkevat nesteytetyllä kaasulla ja ovat siis vähäpäästöisiä.

Isojen laivojen tulo Alholmaan ei olisi ollut mahdollista ilman satamaväylän ja -altaan ruoppausta sekä Laukon laiturin pidennystä.

Kaupunki alkoi ruopata satama-allasta vuoden 2011 lopulla ja Liikennevirasto väylää vuotta myöhemmin. Pietarsaaren kaupunki maksoi satamahankkeesta 10,4 miljoonaa euroa, joka jakautui kolmelle ruoppaussesongille. Liikenneviraston urakka maksoi 11,7 miljoonaa euroa.

Pietarsaaren Satama muutettiin kaupungin liikelaitoksesta osakeyhtiöksi vuodenvaihteessa 2014 - 2015. Sataman vilkkain vuosi oli 2008, jolloin tavaraa kulki 2 miljoonaa tonnia, iso luku selittyy lähinnä raakapuun tuonnilla. Vuonna 2008 liikennemäärä jäi alle miljoonan tonnin rajan.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä