Paikallisuutiset

Nollasta sataan silmänräpäyksessä – Jarmo Nyberg starttaa uuteen kauteen uudella kiihdytysautolla: katso eka startti videolta!

Vanhan Wärtsilän uumenissa on tiedossa jännittävä ilta.Jarmo Nyberg tiimeineen on rakennellut uutta kiihdytystykkiään parin vuoden ajan.

Nyt on tarkoitus täräyttää kone ensi kertaa kunnolla käyntiin.

Mahtaako lähteä ykkösellä käyntiin?

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Lähtee. Ei jännitä yhtään. Tai ainahan se vähäsen...

Ulkona sataa tihuuttaa, joten autoa ei kannata työnnellä pajasta ulos asti. Hallin lastausluiska ja avoimet ovet saavat riittää.

– Pukkien päällä kokeillaan, että kaikki toimii. Eihän tätä voi tosissaan kokeilla missään muualla kuin radalla. Kun tehoja on lähemmäs 3 000 heppaa, niin siinä ei olisi mitään järkeä, Nyberg selvittää.

Top Doorslammer -luokan ohjus on järein Nybergin omistama ja laittama.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jos sitä kuvailee jotenkin tavallisen autoilijan ymmärtämillä määreillä, niin peli kiihtyy nollasta sataan 0,6–0,7 sekunnissa.

– Ajamme vain 200 metrin matkaa, kun se tulee kulujen puolesta halvemmaksi. Siinä loppunopeudet voivat olla jo 300 km/h paikkeilla. Täyteen matkaan eli varttimailiin pitäisi ehtiä 6,5 sekunnissa, ja nopeus olisi 350–360 km/h luokkaa.

Tiimi suorittaa viimeisiä asennuksia. Mekaanikot ovat keskittyneen oloisia, ja oikeastaan mikään ei viittaa siihen, että kysymys olisi muusta kuin rutiinitoimenpiteestä.

Työntövoimin auto saadaan asemiin ja peräpää nostetaan ilmaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jarmo Nyberg starttaa merkistä. Korvatulpat tulevat tarpeeseen, kun laitos räjähtää käyntiin tömäyttäen lahjakkaan savupilven putkista.

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; width:100% } .lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

Monta sekuntia mekaanikot eivät anna koneen käydä, vaan sammutuskomento tulee nopeasti. Polttoaineletkuissa havaitaan vuotoa, ja asiaa aletaan korjaamaan. Kolmas yritys alkaa jo tyydyttää porukkaa.

Pietarsaarelainen Jarmo Nyberg on ajanut kiihdytysautoilla kilpaa 20 vuotta. Plakkarista löytyy Suomen mestaruus ja useampia palkintosijoja eri kilpailuista.

– Kaksi kertaa olen lopettanut, ja taas aloittanut uudestaan. Olen aina sanonut, että kerran me vain eletään, ja olen jäänyt tähän jotenkin koukkuun.

Kotipuolesta tulee täysi tuki.

– Sillä lailla on hyvä, että vaimo ja lapset ovat täysillä mukana. He ovat aina kisoissa mukana kannustamassa. Viimeksi kun meinasin lopettaa, niin vaimo sanoi, että älä nyt ihmeessä, mitä sä sitten tekisit? Kun minusta ei ole sohvalle makaamaankaan. Jotain räpläämistä pitää olla. Tämä on elämäntapa, Nyberg kertoo.

Tiimiin kuuluuvat mekaanikkoina veli Seppo Nyberg, Tero Kirsilä, Petri Eikkula, Henrik Carlsson ja Janne Storrank. Jo rakentamiseen kuluu satoja työtunteja.

– Pari heistä ajaa itsekin. Nykypäivänä on oikeasti vaikeaa saada mekaanikkoja. Tämä vie niin paljon aikaa, että pitää olla lajille uskollinen ja omistautunut.

Kisareissu vie koko viikonlopun, ja töitä tehdään yötä päivää. Auto tarkistetaan ja osia vaihdetaan joka lähdön jälkeen.

Kisarasitukseen on tiedossa helpotusta, kun Kauhavan lentokentälle avattiin viime loppukesästä uusi kiihdytysrata. Nyt matkaa kilpailuun tulee Pietarsaaresta 80 kilometriä, kun aiemmin Alastaroon piti ajaa 400 kilometriä sivu.

Jarmo Nybergin ensimmäinen tavoite on ajaa lisenssi, joka oikeuttaa kisaamaan uudessa luokassa.

Sikäli kun kalusto toimii ja kestää, päämääränä on ajaa kilpaa – ja aina voitosta.

– Ei sinne häviämään lähdetä, Nyberg toteaa itsestäänselvyyden.

Kiihdytysajo on niin nopeatempoista puuhaa, että kuskilla ei jää juuri aikaa fundeerailuihin suorituksen aikana.

– Sitä vain miettii että olisi äkkiä maalissa. Olen kuitenkin ajanut niin paljon, että perstuntumalla tiedän, miten auto käyttäytyy. Kyllä sen pystyy hallitsemaan. Olen aina ymmärtänyt höllätä, jos se rupeaa jotenkin temppuilemaan. Silloin on jo lähtö pilalla, ja on turhaa yrittää enää täysillä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä