Paikallisuutiset

Huipulla tuulee myötäisesti: Sinivalkoisen Nautorin liikevaihdossa ensimmäinen sata miljoonaa häämöttää horisontissa, tilauskannassa se on jo saavutettu.

Pietarsaari

Nautor tahkoo ennätystulosta ja tilauskanta on yhtiön historian kovimmassa iskussa. Loistopursia Pietarsaaren Pormestarinsaaressa valmistavalla veneveistämöllä on parhaillaan tekeillä kaikkiaan 22 alusta. Vesillelaskuja uudesta asennushallista tapahtuukin harva se viikko kesään asti. Heinäkuussa toimintaa juhlitaan avoimin ovin ja syksyllä halli täyttyy taas uusista projekteista.

Sinivalkoinen veneveistämö on 53-vuotisen taipaleensa aikana toimittanut kaikkiaan yli 2000 venettä maailman merille. Kilpaveneistä harvinaisin on työn alla; ClubSwan 36:sta on määrä tulla maailman nopein yksirunkovene.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Aina kun vene lasketaan vesille Nautorin satamassa on se erityisen ilon hetki koko tehtaalla, kertoo Nautorin toimitusjohtajaKjell Björklund. Niitä onkin riittänyt tiheään viime vuosina.

Tällä hetkellä tuotannossa olevien veneiden koko vaihtelee 48:sta 125:een jalkaan. Koko komean joukon isoin ja kautta aikain uniikein on Club Swan 125. Siitä on määrä tulla - ei enempää eikä vähempää kuin - maailman nopein yksirunkovene, joka lyö nopeusennätyksiä maailman valtamerillä. Kunnianhimoinen tavoite sopii nautorilaisille kuin masto purjeveneeseen. Oman väen lisäksi kilpaveneen rakentamiseen on kytketty useita muita alan asiantuntijoita eri puolilta maailmaa.

Uusia mahdollisuuksia on osaltaan avannut helmikuussa käyttöön otettu asennushalli. Suuren, 130 metriä pitkä ja 32 metriä leveän hallin valmistumisen myötä Pormestarinsaaressa sijaitsevan BTC-keskuksen laajennus on valmis ja Nautorin, Pietarsaaren kaupungin ja Luodon kunnan omistamassa Boatbuilding Technology Centerissä tuotanto voi käydä täysillä.

Loistopursia valmistuu meren rannalla yhteensä noin 15 000 neliön tehtaalla, mikä vastaa kahta jalkapallokenttää. Vanhoihin toimitiloihin Kolppiin jää lähitulevaisuudessa enää muottien teko kun loputkin laminoinnista tai käytännössä komposiittipintojen valmistuksesta siirretään BTC:lle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tosin kyse on lähes elämää suuremmasta paikasta, missä hengitetään laatua, tyyliä, unelmia. Veistämöllä purjehtijat ja veneenrakentajat kohtaavat toisensa vaikkapa showroomissa. Toisen kerroksen näyttelyhuoneessa asiakas voi valkoisella nahkasohvalla istuen lasin läpi seurata kuinka oma silmäterä saa maalia pintaansa. Lasin takana on Suomen suurin ”sauna”, 40 metriä pitkä maalausboksi, missä ei lentele ilmassa sen enempää hiontapölyä kuin maaliroiskeitakaan. Kliiniseen tilaan mahtuu siis kevyesti tämänhetkisen malliston suurin, 120-jalkainen (37 metriä) jahti.

– Maalausboksimme on teknisesti huippuluokkaa. Vastaavaa ei löydy maailmasta. Ilmastointi vetää puoli miljoonaa kuutiota tunnissa, myös valot ovat säädettävissä ja ilmankosteus pystytään pitämään 50 prosentissa, kuvaa Kjell Björklund.

Kun kiillon pitää olla huipputasoa, 92:n luokkaa, on pintakäsittelytuotteiden osalta käännytty toisen pohjanmaalaisen titaanin, Mirkan puoleen. Yhteistyössä on kehitetty Nautorin tarpeisiin räätälöidyt hiomakoneet yhdistettynä Abranet -hiomaverkkoon. Mittavaa hanketta on ollut vetämässä mm. maalausosaston työnjohtajaJoakim Asp, jolta löytyy aiempaa kokemusta kummastakin firmasta.

– Olin aiemmin maalaamassa veneitä Nautorilla, sitten lähdin Mirkalle opettelemaan hiomista, palasin 2015 ja pääsin mukaan suunnittelemaan maalausboksin toimintaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hiilikuituista ClubSwan 125:a ympäröi salaisuuden verho, jota Björklund ei juuri voi raottaa. Aluksen on kuitenkin piirtänyt Juan K. ja laskelmat ennustavat yli 40 solmun huippunopeuksia tunnissa, siis noin 90 kilometriä tunnissa. Valmista on vuoden 2020 kesällä. Mukana on ennennäkemättömän laaja tiimi omaa henkilökuntaa ja ulkopuolista osaamista paitsi kotimaasta myös Amerikasta, Uudesta-Seelannista, Australiasta, Espanjasta lähtien.

Enimmäkseen cruiser racing -puolen kilpaveneisiin erikoistunutPetri Laine esimerkiksi kantaa osavastuuta veneen takaosan rakenteista.

– Rakenteita on liimattu kiinni, kohta ruvetaan kasamaan.

Hän on aiemmin ollut mukana rakentamassa kahta maxivenettä.

– Olin Kapkaupungissa viimeistelemässä yhtä venettä kun sain meilin, jossa minua kysyttiin messiin. Viiden minuutin päästä likimain pakkasin laukkua, nauraa Laine.

Projekti on sen verran pitkä, että mukana Pietarsaareen seurasi koko perhe.

– Olen iloinen, että sain mahdollisuuden osallistua historian tekemiseen.

Ihmeiden tekeminen ei ole uutta Nautorilla. Jo kun Swan 36 voitti Isle of Wightin vesillä vuoden 1968 Cowes Weekin ja vei ykkössijat kaikissa kuudessa osapurjehduksessa, puhuttiin purjehdusmaailmassa ihmeestä, mihin yksikään vene tai miehistö ei ollut aiemmin pystynyt.

Usko tulevaisuuteen ja yhdessä ylpeänä tekeminen on puhaltanut Nautorin hengen uuteen hehkuun ja purjeet pulleiksi viidessä vuodessa.Tilauskirjat ovat kovimmassa iskussa kautta aikain; myytyjä veneitä on 100 miljoonan edestä. Niiden tekemiseen kuluu yhteensä 450 000 työtuntia - oman väen kapasiteetti on 320 000 työtuntia. Lisäkäsiä tarvittaisiin siis melkoinen määrä noin 300 oman työntekijän joukkoon, mutta työväkeä on vaikea löytää.

– Tällä hetkellä meillä on yli 120 alihankkijaa seudulta ja yli 60 työntekijää muualta Euroopasta.

Björklund painottaa kaikkien työntekijöiden osuutta saavutetussa menestyksessä. Hän puhuu Nautorin hengestä, veneenrakentajan ylpeydestä ja työstä, jossa ollaan maailman parhaita. Mielellään hän itsekin osallistuu käytännön työhön.

– Jokainen nautorilainen tietää, että veneen pitää lähteä asiakkaalle ajoissa ja jokainen tekee oman osansa sen varmistamiseksi.

Björklund sanoo, ettei Nautor ole saavuttanut markkinajohtajan asemaa markkinoiden kasvulla, vaan markkinaosuuksien valloittamisella.

– Teimme Pietarsaaren ja Luodon kanssa panostuksen BTC:hen, loimme uusia venemalleja, avauduimme maailmalla enemmän toiminnastamme ja aktivoiduimme entisestään myyntikentillä. Olin tammikuussa Dusseldorfissa pitämässä lehdistötilaisuutta. Odotin paikalle maksimissaan 15 toimittajaa. Paikalle tulikin yli 80.

Tyyliä ja unelmia

Toimitettuja veneitä tähän mennessä yli 2000.

Tuotannossa nyt: ClubSwan 125 (1 kpl), 98-jalkainen (2), 78 (3), 65 (5), 50 (2), 54 (6), 48 (4).

ClubSwan 125:sta on määrä tulla maailman nopein yksirunkovene, tuotanto huippusalaista.

Tilauskanta 100 miljoona euroa, liikevaihto 70 milj. euroa.

Ensimmäinen uusi malli 120-jalkaisesta (36 metriä) loistopurresta on myyty ja sen tuotanto alkaa syksyllä.

Edullisin Swan on malliston kuopus 36; noin 400 000 euroa. Kalleimmat lähtevät noin 20 miljoonasta.

Nautor sijaitsee Pormestarinsaaressa Boatbuilding Technology Center -keskuksessa. BTC toteutui Nautorin, Pietarsaaren kaupungin ja Luodon yhteistyönä. Avoimet ovet heinäkuussa 2019.

Kolpin toimitiloihin jää muottien valmistus.

Työntekijöitä 300, lisäksi 60 alihankkijaa seudulta ja yhteensä 60 työntekijää muualta Euroopasta.

Swanien isä on vuonna 1966 Nautorin Luodon Bosundissa perustanut Pekka Koskenkylä. Vuoden 1969 loppuun mennessä oli ehditty valmistaa 40 venettä. Veistämö tuhoutui palossa joulukuussa 1969, jolloin Schauman tuli hätiin ja osti Nautorin.

Vuodesta 1998 lähtien pääomistajana on italialainen Leonardo Ferragamo.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä