Paikallisuutiset

Matkakulujen raju kasvu saa jo miettimään muuttokuormaa – opiskelijan rahat hupenevat pelkkään bussikyytiin

Sairaanhoitajaksi Kokkolassa opiskeleva pietarsaarelainenHanne Liikanen tyrmistyi perin pohjin, kun hän joutui hiljattain uusimaan sarjalippunsa päivittäisiä bussimatkoja varten.

– Olin menossa lataamaan normaaliin tapaan matkakorttia, joka tähän saakka on maksanut 90 euroa kuukaudessa. Kävikin ilmi, että hinta oli noussut 222 euroon.

– Siinä sai kääntyä kotiin ja miettiä, mistä ne rahat revitään, Liikanen kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Seutulipun äkillisestä ja rajusta hinnankorotuksesta hänelle ei tullut ennakkoon tietoa mistään. Otettuaan yhteyttä liikennöivään yritykseen, hänelle todettiin vain, että kaupunki ei enää tue näitä matkoja.

”Korvaava järjestelmä tarvitaan ilman muuta. Summa ei ole suuri verrattuna siitä saatavaan hyötyyn.” Christina Lind-Kangas Koordinaattori, Pietarsaari

Liikasen mielestä tilanne näyttäytyy nyt epäreiluna korkeakouluopiskelijoita kohtaan. Hän käy itse ammattikorkeakoulu Centriaa, ja tuntee suoralta kädeltä toistakymmentä vastaavassa tilanteessa olevaa pietarsaarelaista joko Centriasta tai yliopistokeskuksesta.

– Ammattikoululaisille Kela korvaa bussikyydit Kokkolaan, korkeakouluopiskelijoita ei nyt tueta mitenkään.

Yli 130 euron kuukausittainen lisälasku saa hänet pohtimaan jo radikaaleja ratkaisuja.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Avomies käy Kokkolassa töissä. Kai meidän täytyy muuttaa sinne, kun tilanne sen sallii. Monet tuntemani opiskelijat pohtivat ihan samaa: eihän tästä tule mitään, jos kyydistä pitää maksaa 200 euroa kuussa, opiskelu maksaa muutenkin ja moni on perheellinen.

Hanne Liikanen on itse kirjoittanut ylioppilaaksi Pietarsaaren lukiosta vuosi sitten. Tämänhetkinen tilanne matkakustannusten suhteen voi hänen mielestään entisestään hankaloittaa nuorten ihmisten jäämistä kaupunkiin.

– Mielestäni täältä käsin opiskelua pitäisi tukea tavalla tai toisella. Muuten Pietarsaaresta loppuu pian nuori väestö kokonaan.

Liikasen bussilipun hinta syöksyi korkeuksiin siksi, että nykylainsäädännön mukaan kunnat eivät saa antaa enää suoraa tukea niin sanotulle markkinaehtoiselle joukkoliikenteelle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Taustalla on EU-direktiivi, jolla pyritään purkamaan liikenteenharjoittajien vapaan kilpailun rajoitteita.

Vuonna 2009 voimaan tulleen lain pisin siirtymäaika, 10 vuotta, on nyt lopuillaan. Niinpä esimerkiksi Pietarsaaren ja Kokkolan väliä liikennöivän Haldin & Rosen autoissa seutulipun kelpoisuus on päättynyt tammikuun lopussa, ja asiakkailta on alettu periä normaalihintaa.

Laki ei sinänsä kiellä kuntia tukemasta halutessaan yksittäisten ihmisryhmien matkustamista. Seutulipputyyppisenä sitä ei voi enää toteuttaa, vaan tuki on kohdennettava asiakkaisiin.

Suomalaisen joukkoliikenteen byrokratiassa tarvitaan kuitenkin paitsi kuntien, myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ely) yhteisymmärrystä.

Elyssä pohditaan ongelmaan kansallista ratkaisua, mutta kunnat ovat jo tahoillaan kehitelleet omia mallejaan, kuten esimerkiksi palveluseteliä vaikkapa opiskelu- ja työmatkojen tukemiseen paikkakuntien välillä.

Ongelma ja tuetun matkustamisen tarve tunnistetaan Pietarsaaressa. KoordinaattoriChristina Lind-Kangas pitää tilannetta valitettavana.

– Varsinkin opiskelijoiden ja maahanmuuttajien kohdalla seutulippu ajoi heidän asiaansa opiskelu- ja työmatkojen suhteen. Korvaava järjestelmä tarvitaan ilman muuta, ja sitä parhaillaan mietitään kuntien ja ely-keskuksen kanssa, Lind-Kangas sanoo.

Pietarsaari on maksanut näihin saakka seutulippujen tukena hänen arvionsa mukaan noin 10 000 euroa vuodessa.

– Tarve on vaihdellut, mutta keskimäärin summa on ollut tuota luokkaa. Siihen on varmaankin myös jatkossa valmiutta. Summa ei ole suuri verrattuna siitä saatavaan hyötyyn. Pitäähän meidän olla kartalla.

Viime viikolla Pietarsaaren seudun ja Keski-Pohjanmaan kunnat sekä ely-keskus kokoustivat asian tiimoilta Vetelissä.

– Emme ole tässä asiassa yksin, vaan tämä on nyt joka kunnan huolenaiheena, ja kaikkien mielestä jokin ratkaisu on saatava aikaan. Tällä hetkellä vain kenelläkään ei tunnu olevan varmuutta siitä, mikä on matkojen tukemisen oikea ja laillinen tapa. Asiaa tutkitaan, Christina Lind-Kangas sanoo.

Hänen mukaansa ainakin Äänekosken kaupunki on kehitellyt ratkaisuksi palveluseteliä, mutta sen lainmukaisuudesta ei olla toistaiseksi varmoja.

– Kuntien kannattaa tehdä yhdenmukaisia ratkaisuja, mikä selkeyttäisi tilannetta ja palvelisi myös asiakasta.

Tulevalle sairaanhoitajalle opintojen rahoitus alkaa koitua ongelmaksi. Hanne Liikanen kokee olevansa omalla alallaan. Hän tekee Pietarsaaressa hoitoalan sijaisuuksia siinä mitassa kun aika antaa myöten.

– En kuitenkaan ehdi tekemään töitä niin paljon, että saisin kustannukset katettua. Hoitoalaa opiskelevan menot ovat satoja euroja kuukaudessa, vaikka lukukausimaksuja ei olekaan. Joudumme esimerkiksi kustantamaan itse työvaatteet ja kengät, ja opiskelumateriaali on kallista. Yleensä yhtään kirjaa ei saa alle satasella.

Opintotukea hän saa pari sataa euroa kuussa, mikä ei nykyisellään riitä edes matkoihin.

– Tällaista en olisi todellakaan enää kaivannut. Kyllä siinä piti miettiä, lopettaako koulu vai muuttaako Kokkolaan. Opiskelen kuitenkin unelma-alaani.

Matkojen pitämisellä kohtuuhintaisina – tavalla tai toisella – hän näkisi laajempaakin merkitystä kotikaupungilleen, jonka kehittämiseen hänellä on halua.

– Opiskelijat voisivat jäädä tänne asumaan, ja silloinhan se työvoimakin jäisi. Centrialla ja yliopistokeskuksella on kuitenkin niin hyvä tarjonta, että monella olisi varmasti kiinnostusta opiskella Pietarsaaresta käsin.

Hanne Liikanen arvelee, että mikäli opiskelijan on taloudellisista syistä muutettava muutamaksi vuodeksi Kokkolaan, kynnys palata valmistumisen jälkeen nousee korkeaksi. Naapurikaupunkiinkin ehtisi todennäköisesti jo työllistyä.

– Niin, eikä tulisi käytettyä ruotsia, jota haluan käyttää. Olen itse kaksikielinen.

Menettäisikö Pietarsaari sinussa resurssin, jos muuttaisit pois?

– Kyllä minä kokisin niin. Olen kuitenkin halukas vaikuttamaan asioihin ja osallistun kaikkeen. Olen aina ollut vähän tällainen epäkohtiin tarttuja.

– Näen Pietarsaaressa paljon potentiaalia. Kunhan pikkujutut saataisiin korjattua, tämä olisi tosi hyvä kaupunki. Jos joudun joku päivä muuttamaan, kyllä se kipeää tekee.

ps@pietarsaarensanomat.fi

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä