sunnuntai 31.5.2020 | 17:05
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kokkola-Pietarsaaren lentoasema menettää matkustajia kehnojen aikataulujen takia, kertoo selvitys – Jopa 60 prosenttia yrityksistä pitää nykyisiä lentoaikatauluja tarpeisiinsa sopimattomina

Tapio Lehtinen
Ke 5.12.2018 klo 06:53 | päivitetty ke 06:55

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

KRUUNUPYY (KP)

Kokkola-Pietarsaaren lentokentän tarpeellisuudesta ja toimintaedellytyksistä on tehty useita eri selvityksiä viime vuosikymmenien aikana.

Tuorein selvitys julkistettiin lentoasemalla tiistaina, eikä se sisältänyt uutta tietoa aikaisempiin selvityksiin verrattuna.

WSP Finland -yhtiön laatimassa selvityksessä todetaan, että vientiteollisuus elättää Suomen, ja sen toimintaedellytyksistä täytyy pitää huolta. Kuten tiedetään, vientiyritykset tarvitsevat lentokenttiä.

Helsingissä reissaavat työntekijät eivät ole nykyisiin lentoyhteyksiin täysin tyytyväisiä, koska ne eivät sovi kokousten aikatauluihin.

Tukholman liikennekin pitäisi saada uudelleen vauhtiin.

Kauppakamari teetti samalla yhtiöllä vastaavan selvityksen valtatie 8:n merkityksestä –  hyvällä menestyksellä: Valtatie 8 pääsi mukaan runkoverkkoon.

Kauppakamari haluaa olla vahvoilla, kun seuraava hallitus ryhtyy pohtimaan maakuntalentokenttien kohtaloa.

Viime aikoina Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman toimintaa on leimannut epävarmuus.

Lentoja on peruttu lyhyellä varoitusajalla. Osa lennoista on hankalia kolmiolentoja, jossa lentokone käy Kemissä kääntymässä.

Reittilennot Tukholmaan loppuivat keväällä Nextjetin konkurssin myötä.

WSP Finlandin johtajan Jorma Mäntysen laskelmien mukaan Kokkola-Pietarsaari-kentän ylläpito maksaa vuodessa 3-6 miljoonaa euroa.

– Se on pieni hinta, kun sitä verrataan kentän vaikutusalueella sijaitsevien vientiyritysten tuomaan hyötyyn, sanoo Mäntynen.

Kentän lähialueella toimivat vientiyritykset pyörittävät arviolta noin 3,5 miljardin euron bisnestä.

Pietarsaaren seudun kehittämisyhtiö Concordian toimitusjohtaja Jarl Sundqvist patistaa kotimaan liikenteessä operoivaa Finnairia parantamaan aikataulujaan. Jos aikataulut parantuvat, matkustajamäärätkin kasvavat.

–  Kaipaan valtiolta omistajaohjausroolia varsinkin maakuntakenttiin suuntautuvassa liikenteessä. Se merkitsee viennin edistämistä ja työllisyyden ylläpitämistä, sanoo Sundqvist.

Solvingin toimitusjohtaja Peter Björk puolestaan arvelee, että Finnairin mielenkiinto on kohdistunut Aasian ja Euroopan liikenteeseen.

– Finnairilla ei ole edes oikean kokoista konetta meidän tarpeisiin. Finnair ajaa niin suurilla koneilla kuin mahdollista. Maakuntakentistä Finnairia kiinnostaa lähinnä Pori, Vaasa, Oulu ja Rovaniemi, arvelee Björk.

70 prosenttia Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman matkustajista on liikematkustajia.

Selvityksen yhteydessä tehdyn kyselyn mukaan 60 prosenttia yrityksistä pitää nykyisiä lentoaikatauluja tarpeisiinsa sopimattomina.

84 prosenttia pitää lähellä olevaa lentoasemaa tärkeänä yrityksensä toiminnalle ja imagolle.

Pohjanmaan kauppakamarin johtajan Paula Erkkilän mukaan sujuvat yhteydet vaikuttavat yritysten sijoittumis- ja

investointipäätöksiin, sekä sitä kautta alueen ja Suomen talouteen.

Finnairilla ei ole edes oikean kokoista konetta meidän tarpeisiin.

PETER BJÖRK

Tukholman-reitistä ei tietoa

Tapio Lehtinen (KP)

Lentokentän toimintaa pyörittävän yhtiön toimitusjohtaja Stig-Göran Forsman pitää virallista selvitystä tarpeellisena, joskaan se ei tarjonnut uutta tietoa.

–  Me tarvitsemme yksinkertaisesti sanottuna lisää lentoja. Ongelmana on, ettei lentoja vain tule, harmitteli Forsman.

Hyvänä esimerkkinä käy Tukholman-reitti, jolle ei ole vieläkään löydetty operaattoria.

Lentohalliyhtiön hallituksen puheenjohtaja Jonne Sandberg tiedustelikin selvityksen tekijältä konkreettisia esimerkkejä toiminnan kehittämiseksi.

– Millä argumenteilla koneet saadaan täyteen ja operaattorit lentämään tänne. Entä miten saadaan yritysten työntekijät vaihtamaan juna lentokoneeseen?, kysyi Sandberg.

Professori Jorma Mäntynen ei antanut suoraa vastausta Sandbergin kysymykseen.

– En näe niin, että junasta lähdettäisiin repimään asiakkaita. Lentomatkustamiselle on aitoakin kysyntää.

Kysely- ja haastattelututkimus

WSP Finland toteutti selvityksen Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman merkityksestä elinkeinoelämälle

Selvityksen tilaajana toimi Pohjanmaan kauppakamari.

Selvityksen yhteydessä toteutettiin yrityksille suunnattu kysely ja haastatteluja loka-marraskuussa 2018.

Kyselyyn osallistui 186 yritystä.

Selvityksen tekemistä tukivat taloudellisesti Kokkolan kaupunki, Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordia sekä Kruunupyyn lentohalliyhtiö.

Lähde: Pohjanmaan Kauppakamari

#