Paikallisuutiset

Kuplamies Pietarsaaresta: sydän aina mukana

Kolmekymmentä vuotta pahnojen alla mutta yhä pörisee.

Jukka Iiskonmäki

Pietarsaaren kaduilla esiintyy kesäisin montakin Volkswagen Kuplaa, joista nuorimmatkin ovat peräisin 70-luvun alkupuolelta. Siistissä maalissa ja kunnolla huollettuina Kuplat ovat kesäliikenteessä iloinen piristys, vaikka suvella liikkeellä on varsin loistokastakin kalustoa.

Kuplamies viimeisen päälle on pietarsaarelainenKristian Ekstrand. Tarkkaa lukumäärää hän ei kaikista omistamistaan Volkkareista edes muista, sillä vuosien varrella on ollut useita projekteja ja myös sellaisiksi jääneitä Kuplia. Volkkarin myyminen tai ostaminen keskeneräisenä projektina ei ole harvinaista, sillä yleensä Kuplalla ajavat ovat myös armoitettuja moniosaajia. Niin myös Ekstrand, vaikka ammatikseen laborantiksi kouluttautunut mies tekeekin aivan muuta kuin korjaa tai entisöi autoja.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tälläkin hetkellä on käynnissä pari projektia. Eräs kaukaisempi projekti oli rakentaa vanhimmalle pojalleni oma Kuplavolkkari, joka tosin on paljon pienempi kuin oikea Kupla.

Rakensit itse? Rakennussarjastako, kuten ennen ranta-autoja Volkkarin pohjalle?

– Ei, vaan itse pakotin pellistä autoon korin. Olihan siinä vähän naputtelemista, mutta Kuplan näköinen auto siitä kuitenkin syntyi.

Ekstrandilla aktiivikäytössä oleva Kupla on vuosimallia 1966, ja sen takapäässä pörisee 1300 kuutiota. Kyseiset kuutiot eivät tosin ole alkuperäisiä, kuten ei maalipintakaan. Väri on silti lähes alkuperäinen, mutta mikä lie ollut virallinen nimi värikartassa. Ensimmäiseksi voisi tulla mieleen vaikkapa maitokahvi. Istuimet ovat siistit, ehjät ja puhtaat. Pikainen ravistuskoe moottorin hihnapyörälle kertoo, että koneessa ei ole väljää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kyllä se silti kuluttaa öljyä, Ekstrand sanoo. Tosin Kupla ei nykyautohin verrattuna ole yhtä herkkä huoltojaksoistaan.

Tälläkin Kuplalla on tarinansa.

– Auton edellinen omistaja ajoi sillä 13 vuotta, jonka jälkeen Kupla päätyi latoon 30 vuodeksi. Kun omistajan vaimo päätti sittemmin panna autonsa naftaliiniin samaan paikkaan, päätti Kuplan omistaja panna pitkään seisseen ajokin myyntiin hankittuaan siihen ensin uudet renkaat. Hän oli aiemmin maalannutkin auton, mutta niin ohuesti että päätin tehdä työn uudestaan.

Ekstrand on vaihtanut Kuplaansa moottorin, mikä Kuplassa on kohtuullisen helppoa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Neljä pulttia vain auki ja sitten takaisin kiinni. Työlästä homma on sikäli, että auton peräpää on nostettava ylös ja ruuvattava kone pois. Sitten vain toinen tilalle. Minulla ei ole hallinosturia, joten se tapahtui lihasvoimin.

Ekstrandin Kuplassa on vielä menneiden vuosikymmenten muistona mustat rekisterikilvet, mutta auto ei silti ole museorekisterissä.

– Miksipä suotta, sillä kyseessä on käyttöauto. Lisäksi museokilvillä on sallittua ajaa vain 10 000 kilometriä vuodessa Talvellakin ajan Volkswagenillla, mutta se on Bora, kesälomansa rippeitä viettänyt Ekstrand kertoi.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä